فعالان اجتماعی و سیاسی منطقه «اقلیم الخروب» در استان جبل لبنان و اعضای فراکسیون «گردهمایی ملی» به ریاست «طونی فرنجیه» وابسته به «سلیمان فرنجیه» رهبر حزب مسیحی «المرده» که ۵ نماینده در مجلس دارد از الخطیب دعوت کردند که به جای سعد الحریری، نامزد پست نخست وزیری شود.

بر پایه این گزارش، دعوت کنندگان استدلال کردند که با توجه به پاکدستی و جایگاه الخطیب و علاقه ی مردم لبنان به او، نخست وزیر شدنش برای حل بحران مالی و اقتصادی این کشور راهگشا خواهد بود.

پس از استعفای حریری در هفتم آبان ماه گذشته «سمیر الخطیب» که یک بازرگان، مهندس و مدیر عامل یک شرکت مهندسی و مشاوره در بیروت است، نامزد پُست نخست وزیری شد که هفدهم آذر به دلیل مخالفت برخی از مقام های حزبی،   سیاسی و مذهبی، انصراف داد.

الخطیب گفت: به دلیل بافت مذهبی، تعدّد طایفه ها، حفظ توازن قوا میان آن ها، ماهیت قانون اساسی، انتخابات مجلس و شکل و نوع رایزنی های پارلمانی، شیوه ی انتخاب نخست وزیر در لبنان با دیگر کشورها متفاوت است. از این رو شخصیتی باید این پست را بپذیرد که اکثریت طوایف در داخل و نیز برخی کشورهای عربی و غربی او را تایید کنند.

وی افزود: از نامزدی سعد حریری که پایگاه مردمی و توانایی مرتبط کردن لبنان به کشورهای عربی و جامعه بین المللی دارد و مورد تایید «عبداللطیف دِریان» مفتی اهل سنت هم است، پشتیبانی می کنم.

الخطیب اظهار داشت: با هماهنگی و حمایت برخی احزاب مسیحی و مسلمان از جمله حزب دروزی «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط»، احتمال  پذیرش پست نامزدی نخست وزیری توسط حریری افزایش یافته است.

قرار است فردا (پنجشنبه) بیست و هشتم آذر ماه در دو نوبت صبح و عصر، رایزنی های نمایندگان مجلس با رییس جمهوری لبنان برای معرفی نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت، در بیروت انجام گیرد.

افزون بر حریری، نام افراد دیگری مانند «تمام سلام» حقوقدان و قاضی دیوان بین المللی دادگستری در لاهه و نیز «خالد قبانی» از وزیران پیشین دولت لبنان برای نامزدی نخست وزیری مطرح است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.