رویترز گزارش داد، انتظار می‌رود شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در جریان سفر به ماکائو که مستعمره سابق پرتغال بوده یک سری سیاست‌های حمایتی را اعلام کند. این سفر به عنوان پاداشی برای وفاداری و ثبات ماکائو برخلاف هنگ‌کنگ تلقی می‌شود؛ هنگ‌کنگی که طی شش ماه اخیر درگیر اعتراضات ضد دولتی بوده است.

انتظار می‌رود شی در جریان این سفر برنامه‌هایی را برای ماکائو با هدف گسترش اقتصاد آن به یک مرکز مالی اعلام کند که شامل ایجاد یک مرکز بورس بر پایه یوآن می‌شود.

برنامه کامل سفر رئیس جمهوری چین به ماکائو که طولانی‌ترین سفر رسمی وی به این منطقه است اعلام نشده اما وی روز جمعه در مراسم تحلیف هو یات-سنگ، رهبر تازه منتخب ماکائو که تحت حمایت پکن است شرکت خواهد کرد.

ماکائو در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۹۹ میلادی با همان فرمول «یک کشور، دو سیستم» با هدف حفظ خودمختاری‌اش، به چین واگذار شد. در حالی که معترضان در هنگ‌کنگ از مداخلات پکن در آزادی‌هایشان عصبانی هستند، ماکائو مخالفت چندانی با این مسئله ندارد.

اعتراضات در این منطقه که بیش از نیمی از جمعیت ۶۲۰ هزار نفری آن در دهه‌های اخیر از چین مهاجرت کرده‌اند، بسیار نادر است. در آستانه سفر شی به ماکائو، روسای اتاق بازرگانی آمریکا در هنگ‌کنگ و چندین روزنامه‌نگار از ورود به این شهر منع شدند. هنوز مشخص نیست که دلیل این مسئله چه بوده است.

ماکائو از سرزمین‌های تحت حاکمیت چین و این سفر به مناسبت بیستمین سالگرد بازگشت حاکمیت آن به جمهوری خلق چین انجام شده است. به خاطر شرایط ناآرام هنگ‌کنگ و نگرانی در مورد بروز ناآرامی در ماکائو، این سفر در میان تدابیر امنیتی شدید صورت می‌گیرد. در هفته‌های اخیر برخی از طرفداران دموکراسی در چین نسبت به این سفر ابراز ناخرسندی کرده و تظاهرات محدودی هم برگزار کرده‌اند. ماکائو هم مانند هنگ‌کنگ اگرچه تحت حاکمیت چین است اما دولت مرکزی موافقت کرده است که این منطقه از نظام سیاسی و اقتصادی خاص خود در چارچوب سیاست یک کشور با دو نظام برخوردار باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.