به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور علیه اتحادیه اروپا دادخواستی به سازمان تجارت جهانی ارائه داده و از محدودیت‌های این اتحادیه علیه سوخت‌های زیستی بر پایه روغن پالم (روغن نخل) شکایت کرده و آن را ناعادلانه خوانده است.

کمیسیون اروپا اوایل امسال به این نتیجه رسید که تهیه روغن پالم به قطع مفرط درختان جنگی منجر می‌شود و تا سال 2030 استفاده از روغن پالم در تولید سوخت‌های زیستی را متوقف خواهد کرد.

اندونزی، بزرگ ترین تولیدکننده روغن پالم در جهان است که مکررا اعلام کرده  بخشنامه انرژی‌های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا را در سازمان تجارت جهانی به چالش خواهد کشید.

در این بیانیه آمده است اندونزی در ۹ دسامبر به عنوان مرحله ابتدایی دادخواست، نامه‌ای به اتحادیه اروپا برای مشاوره فرستاد.

وزیر بازرگانی اندونزی گفت: این تصمیم پس از ارزیابی مطالعات علمی پس از نشست با اتحادیه‌ها و تجار فعال در بخش روغن پالم گرفته شده است.

 چندی پیش، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی نیز در پاسخ به اصرار اروپایی‌ها برای کنار گذاشتن روغن پالم این کشور اعلام کرد که شاید مالزی در پاسخ به این اقدام اتحادیه اروپا خرید هواپیما از سازندگان اروپایی را متوقف کرده و به سراغ روسیه برود.

وی طی سخنانی در نشست سرمایه‌گذاری و تجارت اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در بانکوک گفت: حالا ما باید چه کار کنیم؟ خب اگر شما واردات روغن پالم از مالزی را متوقف کنید ما نیز بخشی از واردات خود از شما را قطع می‌کنیم. ما همان کاری را انجام می‌دهیم که ترامپ انجام داده است.بنابراین اگر آنها روغن پالم مالزی را وارد نکنند ما نیز می‌توانیم خرید هواپیماهای آنها را متوقف کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.