«خالد المحنا» سخنگوی وزارت کشور عراق با انتشار بیانیه ای روز یکشنبه گفت که نیروهای امنیتی پنج متهم مرتبط با حادثه روز پنجشنبه گذشته در میدان الوثبه را دستگیر کرده اند.

وی توضیحات بیشتری پیرامون افراد دستگیر شده نداده اما یک ویدئو از یکی از بازداشت شدگان در شبکه های اجتماعی منتشر شده که به دست داشتن خود و چند نفر دیگر در این حادثه اعتراف کرده است.

یک گروه مسلح ناشناس پنجشنبه گذشته (۲۱ آذر ماه) «سید هیثم علی اسماعیل» نوجوان عراقی ۱۶ ساله را به طرز فجیعی در محل برپایی تظاهرات به قتل رسانده و سپس جسد او را بر روی یکی از تیرهای چراغ راهنمایی و رانندگی آویختند.

به دنبال اعتراض این نوجوان به حضور و مزاحمت این گروه مسلح در کنار منزلش، آنان پس از درگیری و وارد منزل شدن آن را به آتش کشیدند و سپس وی را به طرز فجیعی با ضربات چاقو به قتل رسانده و جسدش را در کف خیابان کشانده و در نهایت بر روی تیر چراغ راهنمایی و رانندگی آویختند.

این حادثه دلخراش، بازتاب های گسترده ای نزد افکار عمومی، شخصیت های سیاسی و دینی داشت و آیت الله «سید علی سیستانی» مرجعیت عالی دینی این کشور نیز در خطبه جمعه گذشته این حادثه غیرانسانی را محکوم کرد.

متعاقب این حادثه برخی افراد و جریان های نفوذی مخالف آرامش عراق، برای توجیه این جنایت هولناک اتهام های مختلفی از جمله مصرف مشروبات الکلی و تیراندازی وی به سمت تظاهرکنندگان را متوجه این نوجوان بی گناه کردند.

این در حالی است که نهادهای امنیتی و کمیسیون عالی حقوق بشر عراق در بیانیه های مختلفی تمامی اتهامات را علیه این نوجوان تکذیب و تاکید کردند که هیچ حادثه قتل دیگری در منطقه یا وجود جسد دیگری را غیر از جسد این نوجوان در میدان الوثبه بغداد شناسایی نکرده اند.

 خانواده این نوجوان علیه عاملان قتل این نوجوان نیز شکایت نامه ای تنظیم کرده و خواهان اشد مجازات علیه عاملان قتل فرزند خود هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.