سیدعباس صالحی عصر امروز در دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که در کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: یکی از ویژگی های این جایزه این است که علاوه بر حضور آثار متعدد پیشکسوتان، آثار اولی ها هم دیده می شود و این منجر به اعتمادسازی می شود البته در آنچه باید انجام شود تا به آنچه باید برسیم فاصله داریم و باید گام های محکمی طی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی ادامه داد: جایزه جلال فرصتی برای پایش، تحقیق و گفت و گو راجع به ادبیات ایران به غیر از شاخه شعر است.

وی افزود: داستان کوتاه و بلند و رمان و مستند نگاری و نقد ادبی در جایزه جلال به پایش و تحلیل سپرده می شود.

صالحی گفت: وقتی به دوره های گذشته این جایزه می نگریم شاهد پیشرفت حوزه ادبیات ایران هستیم. در حوزه نویسندگان شاهد دو اتفاق خوب هستیم. یکی ظهور نویسندگان جوان است. نسل جوان ایران معدن ذخائر آینده ایران است و در حوزه ادبیات خود را به خوبی نشان داده اند.

وی در عین حال افزود: همچنین بانوان ایران هر سال بیش از پیش در ادبیات ایران به صورت کمی و هم کیفی سهمی فزاینده در ادبیات کشور داشه‌اند.

صالحی با اشاره به تنوع در مضامین در حوزه داستان ادامه داد: امروزه حوزه‌های مختلفی از زندگی روزمره از جمله اقتصاد، سیاست، امنیت، اختلاس و ... به موضوعات داستانی مبدل می‌شوند؛ ما در حوزه مستندنگاری هم این تنوع را می‌بینیم و جریان مستندنگاری ایران قدم به قدم پیش آمده است.

وی در عین حال تصریح کرد: تنوع در سبک و شیوه هم محسوس است هم در داستان هم نقد ادبی و مستندنگاری؛ داستان‌هایی که نوشته می‌شوند چه کوتاه و چه رمان امروز سبک‌های متنوعی را دارند. در بخش مستندنگاری علاوه بر مستندنگاری گزارشی، امروز مستندنگاری علمی و پژوهشی هم به صورت جدی پی‌گیری می‌شود.

صالحی گفت: در نقد ادبی هم اینچنین است. تنوع سبک‌ها و روش‌ها کاملا محسوس هستند. در گزارش داوران دوره دوازدهم در پاره‌ای بخش‌ها به مشکلات نشر هم اشاره شد. آن ها اشاره کرده اند گرچه مشکلات حوزه نشر و کاغذ زمین‌گیر است، که باید از سوی مسئولان تلاش شود تا مشکلات کمتر شوند؛ ولی شرایط سخت کنونی دقت نویسندگان و ناشران را در عرصه نشر بالا برده است تساهل و تسامح نویسنده و ناشران کمتر شده که این امر می‌تواند نعمتی در دل مصیبت باشد.

وی افزود: ما در فضای کارهای موجود علاوه بر تنوع در سبک، تنوع در پس‌زمینه‌ها را می‌بینیم که به اندازه سبک و مضمون حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توجه به پیوندها و رشته‌هایی که بر زندگی اجتماعی و سیاسی اثر دارد هم مهم است؛ همه این ها داشته‌هایی است که ما گام به گام جلو آمده‌ایم که مایه شکر است. اما هنوز راه نرفته و کم رفته فراوان است.

صالحی افزود: فرهنگ و تمدن ایران زمین به لحاظ اقلیمی و عمق تاریخی آنقدر سوژه دارد که بین آنچه انجام شده و باید شود فاصله‌ها و فرسنگ‌ها است. سوژه‌هایی که در دل تاریخ مانده، بنابراین این سوژه ها در گستره جغرافیای ایران هستند و منتظر شمایند تا آن ها را کشف کنید و در قالب اثر داستانی و مستند به دیگران منتقل کنید.

وی در پایان گفت: هنر و ادبیات ایران حافظ اخلاق و زبان فارسی بوده است و ادبیات ما نگاهبان این هویت ایرانی بوده است. هنر و ادبیات امروز اگر بخواهد امتداد تاریخ خود را داشته باشد باید همچنان نگهبان این دو بال باشد.

صالحی در عین حال تصریح کرد: فضای صریح و تند مجازی می تواند عامه مردم را از زبان فارسی دور کند و کسانی که در حوزه ادبیات فعالیت می کنند هرگز پسندیده نیست این تساهل را داشته باشند. اگر به تساهل در این زمینه حرکت کنند دیگران از این تساهل پیشی می گیرند؛ بنابراین از آن ها انتظار می رود این راه را امتداد بدهند.

در این آیین از برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش های مختلف تقدیر شد.

در بخشی از این آیین از کتاب «کارت دعوت» توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.