برنامه «۹۰» اواخر اسفند ماه ۹۷ و در حالی که چند روز قبلش عادل فردوسی‌پور تندیس جایزه مردمی بهترین برنامه از جشنواره جام‌جم را به دست آورده بود، با توقف پخش روبه‌رو شد.

از زمان حذف «نود» ۲۰ ساله از شبکه سه، تمام حضور صوتی و تصویری عادل فردوسی‌پور در قاب تلویزیون، به برنامه «فوتبال ۱۲۰» شبکه ورزش خلاصه شد و صدایی که به هنگام پخش تیزر برنامه شنیده می‌شد و اتفاقا بارها در شبکه‌های مجازی هم دست به دست شد.

آخرین حضور رسمی عادل فردوسی‌پور در ساختمان جام جم هم به هنگام دریافت دو تندیس جشنواره جام جم برمی‌گردد که در جریان آن خود را فرزند رسانه ملی دانسته و این‌گونه عنوان کرده بود که به رسانه مدیون است.

مجری «نود» سپس تاکید کرده بود که در این ۲۲ سال، در رسانه صادقانه و پاک کار کرده است و جایزه دومی که مردم به او دادند بسیار برایش ارزشمند است.

با این همه و در شرایطی که بسیاری این جایزه را نقطه عطفی برای ادامه «نود» می‌دانستند، در تاریخ ۲۷ اسفند سال گذشته این برنامه که قرار بود به آیتم‌های نوروزی و گلچین اتفاقات سال اختصاص پیدا کند، از جدول پخش برنامه‌های شبکه سه خارج شد که انتقادهای بسیاری را متوجه مدیر جوان شبکه کرد.

و اما در طول ۹ ماهی که از حذف برنامه‌ی نود و عادل فردوسی‌پور از شبکه سه می‌گذرد، تلاش‌های بسیاری از سوی اهالی ورزش و تلویزیون برای بازگشت این برنامه صورت گرفت که گاه در قالب انتقادهای صریح از مدیران و گاه به صورت پادرمیانی‌های آشتی طلبانه بروز و ظهور کرد. حتی در مقطعی حرف و حدیث‌هایی برای بازگشت فردوسی‌پور به تلویزیون در مقام گزارشگر مطرح شد که به نظر می‌رسید مجری «نود» در نهایت ترجیح می‌دهد حضورش در شبکه سه با این برنامه همراه باشد.

حالا با آمدن مزدک میرزایی روی آنتن شبکه ایران اینترنشنال، تلاش‌ها برای بازگشت فردوسی‌پور و نود به عالم سیاست هم سرایت پیدا کرده است؛ به نحوی که برخی از شخصیت‌های سیاسی در روزهای اخیر به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت از جمله این افراد است. او در نامه‌ای که دهم آذر ماه برای رییس شورای نظارت ارسال شد، خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خواستار بررسی مجدد موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما شده است.

آشنا با اشاره به آغاز برنامه هت‌تریک مزدک میرزایی در شبکه ایران اینترنشنال از نبود تدبیر مناسب مدیران رسانه ملی در رقیب‌سازی نوشته است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده برای عادل فردوسی‌پور انتقاد کرده و عملکرد شورای نظارت و سیاسی‌کاری این شورا در موضوع تعطیلی برنامه نود را هم موضوع بحث قرار داده است.

 

نماینده رییس جمهور در شورای نظارت در پایان این نامه خواستار بررسی مجدد موضوع تعطیلی برنامه نود و حذف عادل فردوسی‌پور شده‌ است.

پیش‌تر، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه تحرک‌هایی انجام داده بودند.

اما دیگر فردی که در روزهای اخیر به حذف برنامه «نود» از آنتن شبکه سه واکنش جدی نشان داده است، رضا امیرخانی است.

این نویسنده در یادداشتی در سایت شخصی‌اش به موضوعی پرداخته که یکی از بحث‌های داغ این روزهای ورزش و رسانه کشور بوده است. ماجرای فحاشی‌های با لایه‌های سیاسی و قومیتی در ورزشگاه‌ها به‌عنوان یک عامل تهدید امنیت ملی و بی‌توجهی صداوسیما به این اتفاق که در یادداشت نویسنده سفرنامه مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان، با نگاهی به تعطیلی برنامه نود مورد توجه قرار گرفته است.

امیرخانی در بخشی از مطلب خود نوشته است:

 نود، موفق‌ترین برنامه‌ی رسانه‌ی ملی بود. بعضی جذابیت فوت‌بال را عامل موفقیت نود می‌دانستند. اما برای فوت‌بال که جذاب‌ترین سوژه‌ی رسانه‌ای است در شرایطی که رقبای جهانی و دشمنان سیاسی، هیچ موضوعی را در شبکه‌های رسانه‌ای‌شان نادیده نمی‌گرفتند، هیچ برنامه‌ی ماه‌واره‌ای نداشتیم. چرا؟ چون نود به راحتی آن‌ها را به شکل رسانه‌ای ضربه می‌کرد!»

رضا امیرخانی در پایان یادداشت خود، از مدیران شبکه سه سیما دعوت کرده است که بحران افزایش شعارهای با پشتوانه تجزیه‌طلبانه را در ورزشگاه‌ها، به مدد "ستاره - مربع" حل کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.