به گزارش العالم، سیدحسن نصرالله در آغاز سخنرانی خود در بیروت گفت: آمریکایی‌ها می‌کوشند از تظاهرات در لبنان به نفع مصالح و طرح‌هایشان سوءاستفاده کنند و به هیچ عنوان خواسته‌های تظاهرکنندگان برای آنها اهمیتی ندارد.

وی افزود: هرگاه واشنگتن اعلام کرد که می‌خواهد به یک طرف یا موضوع در جهان کمک کند، بدانید که فقط به خاطر حفظ منافعش است. سیاست آمریکا نسبت به بحران‌های جهانی فقط به یک منطقه خاص محدود نمی‌شود.

آمریکا به تظاهرات لبنان به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران نگاه می‌کند

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار کرد: آمریکا به تظاهرات به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران نگاه می‌کند، در حالی که تظاهرات در لبنان اصلا علیه ایران نبود.

نصرالله تصریح کرد: علت شکست برخی از سیاست‌های آمریکا به خاطر اشتباه اطلاعاتی و ارزیابی‌های آن‌هاست. شاید آمریکا بتواند حزب‌الله را از دولت خارج کند اما نمی‌تواند این حزب را از مجلس نمایندگان لبنان خارج کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: هدف آمریکا و اسرائیل سوءاستفاده از تظاهرات برای حل مشکلات خودشان است، نه حل مشکلات مردم لبنان. حزب‌الله افتخار می‌کند که خطری برای اسرائیل است.

وی خاطرنشان کرد: حکومت لبنان با مشکلاتی در زمینه مقابله با اسرائیل مواجه است. حزب‌الله خطری برای توطئه‌های سلطه‌جویانه آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و این برای ما مایه افتخار است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: آمریکا و اسرائیل در زمینه رفع خطر حزب‌الله علیه خودشان شکست خوردند به همین دلیل می‌خواهند با سوءاستفاده از مشکلات مردم لبنان این شکست را جبران کنند. آمریکا مردم لبنان را بر سر دوراهی گرسنگی حتمی و جهش احتمالی اقتصادی قرار داده است.

وی یادآور شد: هیچ‌کس نباید به آمریکا اطمینان کند؛ چراکه آمریکا حتی دوستان و هم‌پیمانانش را تنها گذاشته و ناامید کرده است. آنهایی که دل‌خوش کرده بودند که آمریکا مشکلاتشان را حل کند هنوز گرفتار همان مشکلات قبلی هستند. مشکلات مردم لبنان به خاطر تعددگرایی نیست، بلکه به خاطر تفرقه است.

ایران در برابر کسانی که به آن تعدی کنند، ساکت نخواهد نشست

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: برخی رسانه‌ها سخنان شماری از مسئولان ایرانی را تحریف کردند. سخنان اخیر یکی از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هیچ عنوان درباره لبنان نبود.

وی تصریح کرد: ایران هرگز در برابر کسانی که به آن تعدی کنند، ساکت نخواهد نشست و به آنان پاسخ خواهد داد. اگر برخی بخواهند به هر نوع تجاوز به ایران پاسخ دهند به خودشان مربوط است، اما به این معنی نیست که ایران به این پاسخ اکتفا خواهد کرد و خودش هم پاسخی محکم (به هر نوع تعدی) خواهد داد.

اوضاع لبنان پس از استعفای دولت بدتر شد

با تشکیل دولت یکدست در لبنان مخالفیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به استعفای دولت سعد حریری گفت: باید همسو با استمرار تظاهرات در لبنان، دولت نیز باقی می‌ماند و به کار خود ادامه می‌داد. استعفای دولت لبنان تنها باعث اتلاف وقت شد و مؤسساتی که باید پاسخگوی خواسته‌های مردم باشند، تعطیل شوند. اوضاع لبنان پس از استعفای دولت بدتر شد. اگر دولت باقی می‌ماند سبب می‌شد تظاهرات به نوعی اهرم فشار بر آن تبدیل شود و دولت را مجبور سازد که خواسته‌های مردم را برآورده کند.

وی با بیان اینکه "در لبنان پس از استعفای دولت با شرایطی جدید روبرو شدیم"، افزود: دولت آتی لبنان چند راهکار پیش رو دارد که یکی از آنها این است که یکدست باشد و تنها از یک جریان تشکیل شود. حزب‌الله با تشکیل دولت یکدست مخالف است. ما وقتی در پارلمان اکثریت را نداشتیم باز هم با تشکیل دولت یکدست در لبنان مخالف بودیم و اکنون نیز با اینکه اکثریت را در پارلمان داریم، با تشکیل چنین دولتی مخالفیم. دولت یکدست نمی‌تواند مشکلات بزرگی را که لبنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند حل کند.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: مصلحت لبنان در تشکیل دولت یکدست نیست و اوضاع کشور تحمل آن را ندارد. مسئولیت ملی ایجاب می‌کند که همه مسئولیت‌پذیر باشند.

وی تصریح کرد: ما با نخست وزیری سعد الحریری مخالفتی نداریم اما او شروطی اعلام کرده که تیم ما قادر به پذیرش آن نیست. راه حل بحران فعلی لبنان در همکاری همه طرف‌ها با یکدیگر و امتیازدهی به خاطر نجات کشور است. بهترین راه حل مشکلات لبنان، تشکیل دولت فراگیر و مشارکتی است که همه در آن مسئولیت‌پذیر باشند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: چند اسم برای نامزدی پست نخست‌وزیری مطرح شد که ما با آن موافق بودیم؛ به این دلیل که فکر می‌کردیم الحریری نیز با آنان موافق است؛ اما اینگونه نشد. فراکسیون‌های پارلمانی هنوز درباره اسم واحد برای پست نخست‌وزیری اتفاق نظر ندارند. امیدواریم رایزنی‌های روز دوشنبه در پارلمان به انتخاب شخصی برای نخست‌وزیری منتهی شود.

برخی می‌خواهند اعتراضات به هرج و مرج و درگیری بکشد

وی در ادامه اظهار کرد: قطع راه‌ها در جریان اعتراضات، زندگی مردم را در معرض خطر قرار داده است که البته عده‌ای نیز می‌خواهند این وضع ادامه یابد و کار به هرج و مرج و درگیری بکشد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حزب‌الله و امل کمیته‌هایی برای کنترل هوادارانشان تشکیل داده‌اند؛ با وجود آنکه این هواداران در معرض جنجال‌آفرینی‌های زیادی واقع شدند، از مردم لبنان، صبر، تحمل و آگاهی نسبت به حوادث کشور را خواستارم که البته مردم تاکنون توانستند اوضاع را کنترل کنند. مردم لبنان توانستند تاکنون وارد فاز درگیری و هرج و مرج نشوند.

نباید نسبت به حوادثی مانند سرقت در اعتراضات اخیر مسامحه کرد

وی افزود: نباید نسبت به حوادثی مانند سرقت و غیره در اعتراضات اخیر مسامحه کرد. این موضوعی بسیار خطرناک است. با توجه به اوضاع معیشتی دشوار مردم لبنان، از دولت فعلی می‌خواهیم در چارچوب اختیاراتی که قانون به آن اعطا کرده به مسئولیت‌هایش در زمینه حل مشکلات مردم عمل کند.

نصرالله در پایان گفت: به اشخاصی که می‌خواهند با سوءاستفاده از اوضاع فعلی کشور، سودی به جیب بزنند، می‌گویم که الان وقت همبستگی با یکدیگر است؛ به این دلیل که در صورت فروپاشی کشور، همه ضرر خواهند کرد. جایز نیست که برخی قیمت‌ها را افزایش دهند و به فکر افزایش سود خود باشند؛ بنابراین از مردم لبنان می‌خواهم برای همبستگی با یکدیگر، نسبت سود خود را کاهش دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.