روزنامه "زوددویچه سایتونگ" نوشت: عربستان سعودی و اتحادیه اروپا در مبارزه با افراط گرایی خواهان همکاری تنگاتنگ تر هستند.

به نوشته این روزنامه آلمانی، بین عربستان سعودی و اتحادیه اروپا یک همکاری تنگاتنگ در مبارزه با افراط گرایی در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات روزنامه "زوددویچه سایتونگ" و چند رسانه آلمانی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا توسط "گیلز دو کرچوف"، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم اروپا مطلع شده اند که قرار است یک همکاری قدرتمندانه تر اطلاعاتی با عربستان را در پیش گیرند.  

مقامات سعودی توافق کرده اند که در بالاترین سطوح سالانه با شرکای اروپایی خود رایزنی هایی را درباره افراط گرایی انجام دهند که به ویژه در آن به مبلغانی پرداخته می شود که از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به اروپا می آیند و همچنین به مسئله آموزش های افراط گرایی از طرف عربستان سعودی و واعظان آنها پرداخته می شود.

بر اساس نوشته محرمانه ای که در اواخر ماه نوامبر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال شده است، عربستان سعودی می خواهد شفافیت بیشتری درباره جریان های مالی مربوط به این مسئله ایجاد کند.

حالا اتحادیه اروپا می خواهد بعد از محدود کردن روابط خود با عربستان سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه این پیشنهاد گسترش همکاری ها با عربستان را بپذیرد.

به طور رسمی شورای اتحادیه اروپا هم باید با این تصمیم موافقت کند که البته این مسئله قطعی به نظر می رسد. دولت آلمان از این همکاری ها با عربستان سعودی استقبال کرده است.

"دو کرچوف" با توجه به تامین بودجه ساختارهای اسلامی افراطی در اروپا اعلام کرده است که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موفق نشده اند با عربستان سعودی درباره شفافیت بیشتر جریان های مالی توافق کنند و تلاش های اتحادیه اروپا در این راستا ایفای نقش می کند که ما از این چالش خارج شویم.

وی همچنین گفته است که در آلمان نهادهای امنیتی در سال های گذشته دیده اند که چگونه ایدئولوژی سلفی گری با جریان های مالی از عربستان سعودی حمایت می شود. با این حال مقامات رسمی سعودی همواره از زیر بار عهده داری مسئولیت این مسئله شانه خالی می کرده اند. این کمک های مالی از طرف نهادهای خصوصی تامین می شد که عربستان سعودی هیچ نفوذی بر آن نداشت.

هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم اروپا همچنین در این یادداشت محرمانه اعلام کرد که در دهه های گذشته ایدئولوژی افراط گرایی اسلامی همچنین در اروپا فعالانه تبلیغ شده است و ابزارهای مالی آن از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و از طریق مبلغین آنجا و منابع خصوصی تامین شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.