«منصور العتیبی» نماینده کویت در شورای امنیت سازمان ملل گفت که کویت نمی‌خواهد کشور همسایه و مسلمانی همچون ایران تحت تحریم‌ها یا منزوی باشد.

او در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، گفت که امیدوار است که اختلافات موجود پایان یافته و به اصلاح برجام منجر شود، به طوریکه مطمئن شویم ایران به سمت برنامه‌های دیگر یا برنامه تسلیحاتی هسته‌ای باز نمی‌گردد.

العتیبی همچنین گفت که ایران باید جامعه جهانی به خصوص کشورهای همسایه را مطمئن سازد که هیچ قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

نماینده کویت در سازمان ملل همچنین مدعی شد که نشانه‌های مثبتی وجود دارد و ممکن است که به گفت‌وگوهای دو جانبه ایران و آمریکا منجر شود و دو طرف به تفاهمات مشخصی برای اصلاح برجام برسند.

این ادعای نماینده کویت در حالی است که تمامی مقامات ایرانی تا کنون هرگونه گفت‌وگو با واشنگتن را رد کرده و در ابتدا خواستار بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها شده‌اند.

از سوی دیگر سخن العتیبی مبنی بر اعتمادسازی ایران برای کشورهای همسایه در زمانی گفته می‌شود که ایران طرح «صلح هرمز» برای از میان برداشتن اختلافات با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را مطرح کرده و «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در ۱۴ آذر به منظور تشریح جزئیات این طرح به کویت سفر کرده بود. 

«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت پیش از این گفته بود که این کشور در حال بررسی طرح صلح هرمز پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران است.

اما در پاسخ به این طرح، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه دولت سعودی روز سه‌شنبه اجرای طرح «صلح هرمز» را دشوار دانست و گفت که سخت است که ایران بتواند بخشی از ساز و کار امنیتی در منطقه باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.