علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فردا صبح(شنبه، ۲۳ آذر) در رأس هیئتی پارلمانی تهران را به مقصد ترکیه ترک می‌کند تا در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور یابد.

براساس این گزارش، نخستین بار به ابتکار مجلس بنگلادش تحت عنوان "انجمن مجالس آسیایی برای صلح (AAPP) در سال 1378 در داکاء برگزار شد. از آن پس به ترتیب نشست دوم در سال 1379 در کامبوج، نشست سوم در سال 1381در چین، نشست چهارم در سال 1382 در فلیپین، نشست پنجم در سال  1383 در پاکستان، نشست ششم در سال 1384 در تایلند و نشست هفتم در سال 1385 در تهران برگزار شد، در نشست تهران پیشنهاد مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر اساسنامه و نام انجمن به تصویب رسید و AAPP به مجمع آسیایی (APA) تبدیل شد.

همچنین در آن زمان تا کنون APA در مجموع 11 مجمع عمومی برگزار کرده که آخرین آن آذر ماه سال 1397 در ترکیه با موضوع "افزایش رونق اقتصادی در آسیا" برگزار شده است.

در نشست‌های مجمع عمومی علاوه بر سخنرانی رؤسای هیئت‌ها و گزارش دبیرکل، گزارش کمیته‌های دائمی و قطعنامه‌های پیشنهادی آنها ارائه و مورد تصویب قرار می‌گیرد و در پایان بیانه نهایی مجمع قرائت و به عنوان بیانیه پایانی به تصویب می‌رسد.

مجمع عمومی مجالس آسیایی 41 عضو دائمی و  14 عضو ناظر دارد که کشورمان عضو دائمی APA است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی با رؤسای مجالس کشورهای آسیایی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و روز در روز یکشنبه، 24 آذر، ترکیه را ترک و به کشور باز می‌گردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.