وی که رییس فراکسیون «لبنان قوی» در مجلس ملی لبنان و طرفدار میشل عون رییس جمهوری این کشور است در جمع خبرنگاران گفت: حریری هنوز اصرار دارد که بار دیگر خودش رییس دولت آینده باشد، در عین حال چنین القا می کند که هیچ مسئولیتی در تشکیل نشدن دولت در لبنان ندارد.

باسیل افزود: راه حل بحران لبنان، آشکار است و آن تشکیل دولت نجات ملی که رییس و اعضای کابینه اش از شایستگان، پاکدستان و فن سالاران (تکنوکرات ها) باشند و از محور مقاومت دفاع کنند.

وزیر امور خارجه لبنان یادآورشد که چنین دولتی قادر است اعتماد اکثریت مردم را به دست آورد، با فساد مبارزه کند، پرونده های اقتصادی و مالی را سر و سامان دهد و از طرف فراکسیون های مجلس و نیروهای سیاسی پشتیبانی شود.

درخواستِ نبودن "باسیل" که هوادار حزب الله است در دولت آینده، یکی از شرط های حریری  برای پذیرش دوباره نامزدی پست نخست وزیری لبنان است.

۱۲ روز پس از آغاز جنبش اعتراضی مردم لبنان که همچنان ادامه دارد سعد حریری در هفتم آبان گذشته از سِمت خویش استعفا کرد.

باسیل گفت: ما با رای مفتی اهل سنت و جماعت لبنان و نیز رای اکثریت شخصیت های سُنی این کشور در انتخاب نامزد برتر نخست وزیری مخالفت نمی کنیم اما در کابینه حریری حضور نخواهیم داشت.

«عبداللطیف دِریان» مفتی اهل سنت لبنان یکشنبه گذشته حریری را به عنوان نامزد برتر برای این پست معرفی کرد.

مطابق قانون اساسی لبنان، نخست وزیر از میان شخصیت های اهل سُنت معرفی و پس از رایزنی های ریاست جمهوری و مجلس و کسب موافقت اولیه ی نمایندگان، مامور تشکیل کابینه می شود.

قرار است این رایزنی ها دوشنبه آینده در کاخ ریاست جمهوری لبنان صورت گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.