«رضا رحمانی» در این جلسه افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با جمهوری ازبکستان در همه زمینه‌ها اهمیت و اولویت قائل است.

وی بیان کرد: در این سفر کاری، تعدادی از مدیران اجرایی و موثر دولتی و به ویژه عده کثیری از نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق های بازرگانی استان هایی که زمینه همکاری لازم را دارند، حضور یافته‌اند.

رحمانی اضافه کرد: این هیات را دو نفر از اعضای موثر کمیسیون‌های اقتصادی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همراهی می‌کنند که مؤید پشتیبانی و حمایت همه نهادهای کشورمان برای توسعه روابط با ازبکستان است.

وی گفت: در سال‌های گذشته اسناد مهمی در زمینه‌های بازرگانی، حمل و نقل، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری خارجی، گمرکی و گردشگری به امضا رسیده است که تعدادی عملیاتی شده و تعدادی دیگر هنوز وارد مرحله اجرا نشده است؛ امیدوارم نسبت به اجرایی کردن آنها اقدام و همکاری‌های نزدیکتری را با مذاکره و امضای سند این اجلاس آغاز کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: در مذاکرات انجام شده روز گذشته و همچنین مذاکره با الیار غنی اف معاون نخست وزیر ازبکستان، موارد زیادی مورد تفاهم طرفین قرار گرفت و مقرر گردید در خصوص فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در تجارت دوطرف، رفع مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل اقدامات مقتضی پیگیری شود.

رحمانی اضافه کرد: برای تسهیل در صدور روادید برای اتباع دو کشور و همچنین در ارائه تسهیلات و خدمات بندری مذاکرات خوبی صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در این موارد اعلام می‌کند.وی تاکید کرد: با توجه به عمق روابط دو کشور و ضرورت افزایش همکاری فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو طرف، باید تعداد نمایشگاه‌های اختصاصی و همچنین اعزام هیأت های تجاری بین ایران و ازبکستان بیش از گذشته افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امیدوارم با برگزاری این اجلاس بتوانیم گام مهمی را در راستای افزایش همکاری‌های بخش های دولتی و به ویژه بخش خصوصی دو طرف برداریم و شاهد افزایش تعاملات بیشتر میان دو کشور باشیم.

رحمانی افزود: برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند و همچنین همایش تجاری دو کشور در حاشیه سیزدهمین اجلاس همکاری مشترک، نشان دهنده اهمیت روابط ایران و ازبکستان است.وی افزود: با توجه به اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی میان ایران و ازبکستان و علاقه مندی دو طرف جهت گسترش مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی امید است در جریان این اجلاس به عنوان نمایندگان ۲ دولت، گامهای موثری راستای توسعه همکاری های بانکی و تثبیت برنامه پرواز مستقیم برداشته شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: تسهیل امور گمرکی و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی در چارچوب برنامه بازنگری در فهرست کالاهای تعرفه ترجیحی مورد توجه این اجلاس بوده است.

به گفته وی، افزایش همکاری شرکت ایرانی در زمینه تولیدات دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، نفت، گاز و پتروشیمی، فلزات و سایر اقلام کالایی با طرف های ازبکی در سیزدهمین اجلاس همکاری مشترک دو کشور پیگیری می شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در تولید انواع کالا و همچنین در خدمات فنی و مهندسی شرکت ایرانی از توانمندی و قابلیت های بالایی برخوردار هستند همکاری در این زمینه ها وجود دارد.

رحمانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از موقعیت جغرافیایی خوبی در سطح منطقه برای ترانزیت کالا از ازبکستان به ویژه پنبه، کود شیمیایی و سایر کالاها برخوردار است و در این بخش تخفیفات خوبی از سوی راه آهن جمهوری اسلامی به این کشور اعطا شده است.

وی ادامه داد: ایران آمادگی خود را نسبت به افزایش مبادلات ترانزیتی، ایجاد سهولت و تسریع در احداث خط ریلی ایران، افغانستان و ازبکستان اعلام می کند.رحمانی اضافه کرد: همچنین ایران موافق اجرای طرح کریدور ۵ جانبه با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان است و حتما آن را پیگیری خواهد کرد.

وی اظهارداشت: امیدوارم در این اجلاس نمایندگان ارگان ها، سازمان ها و تشکل های بخش خصوصی در چارچوب کمیسیون همکاری مشترک، همایش تجاری و همچنین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند، بتوانند توافقات لازم را با طرف‌های ازبکستانی داشته باشند و البته حداقل نتیجه آن افزایش مبادلات تجاری دو طرف در ماه‌ها و سال‌های آتی خواهد بود.همزمان با برگزاری سیزدهمین اجلاس همکاری های مشترک ایران و ازبکستان، نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه ۳۷ شرکت ایرانی بخشی از توانمندی های صنعتی و تولیدی ایران را برای معرفی و بازدید تجار، صنعتگران و بازرگانان ازبک عرضه کرده‌اند.بیش از ۱۰۰ هیات تجاری ایرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت را در سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان در تاشکند همراهی می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.