آسوشیتدپرس گزارش داد، لاوروف و پمپئو، وزیران خارجه روسیه و آمریکا بر همکاری دو طرف در حوزه مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر که به رغم تنش‌های دو طرفه ادامه پیدا کرده، تاکید و اظهار امیدواری کردند که اهداف مشترک آنها در قبال کره شمالی و ایران تحقق یابد.

با این حال آنها اذعان کردند که اختلافات بین آنها چشم‌گیر بوده و شامل موضوع معاهده کنترل تسلیحاتی استارت جدید است که سال آینده میلادی منقضی خواهد شد. یکی از موارد دیگر اختلاف آنها نیز مساله‌ اخراج‌های تلافی‌جویانه دو کشور است.

لاوروف درباره پیشنهاد آمریکا برای وارد شدن چین به معاهده استارت جدید گفت: پکن گفته علاقه‌ای به پیوستن به این معاهده ندارد او همچنین بر تمایل مسکو به منظور زنده نگه داشتن این توافق تاکید کرد.

پمپئو گفت، او و لاوروف زمانی کافی را برای صحبت درباره اوکراین اختصاص دادند و آمریکا از موضعش مبنی بر اینکه شبه جزیره کریمه متعلق به اوکراین است عقب‌نشینی نخواهد کرد.

او به مساله تحقیقات برای استیضاح ترامپ که با اوکراین ارتباط پیدا کرده اشاره‌ای نکرد و گفت: به آنچه این دولت در آمریکا برای دفاع، امنیت و حاکمیت آن کشور انجام داده افتخار می‌کند.

پمپئو در کنفرانس خبری مشترکی در محل وزارت امور خارجه آمریکا به همراه لاوروف گفت: دولت آمریکا با هرگونه مداخله در انتخابات مقابله کرده و خواهد کرد.

پمپئو درباره موضوع مداخله انتخاباتی گفت: من صراحتا گفتم که این یک مساله غیرقابل قبول بوده و ما توقعاتمان از روسیه را نیز صراحتا گفته‌ایم.

او ادامه داد: دولت دونالد ترامپ همواره تلاش خواهد کرد تا از تمامیت انتخابات ما محافظت کند. چنانچه روسیه یا هر بازیگر خارجی دیگری دست به گام‌هایی برای تضعیف فرآیندهای دموکراتیک ما بزند ما در پاسخ به آن دست به اقدام خواهیم زد.

لاوروف به نوبه خود آنچه «موج سوء‌ظن‌های غلبه یافته در واشنگتن» در رابطه با مساله مداخله انتخاباتی خواند به استهزاء گرفته و بار دیگر خواستار آن شد که سند و مدرک چنین اقداماتی در اختیار مسکو قرار بگیرد.

لاوروف اضافه کرد: تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره ادعای مداخله ما در فرآیندهای داخلی آمریکا بی‌پایه و اساس هستند. هیچ کس به ما هیچ سند و مدرکی نداده، زیرا این سند و مدرک‌ها به سادگی موجود نیستند.

لاوروف پیش از دیدار با دوناد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید بار دیگر براین‌که کشورش هیچ‌گونه مداخله‌ای در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نداشته تاکید کرد.

او اظهار کرد: نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این‌که روسیه به نفع ترامپ در این انتخابات مداخله کرده بی‌پایه و اساس است.

لاوروف همچنین بار دیگر پیشنهاد روسیه را برای منتشر کردن ارتباطات محرمانه با آمریکا به منظور حل یکسری نگرانی‌ها مربوط به سال ۲۰۱۶ که به گفته وی از سوی دولت اوباما رد شد، تکرار کرد.

پمپئو از این پیشنهاد لاوروف تحت تاثیر قرار نگرفته و گفت: آمریکا تاکنون نتایج خود را منتشر کرده است.

او اظهار کرد: ما فکر نمی‌کنیم درباره آنچه انتشار یافته اشتباهی وجود داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.