البته وجود این قبیل عقاید و نظرات شخصی در جامعه امر شگفتی نیست اما اگر کسی به عنوان کارشناس مذهبی آن هم از رسانه ملی چنین تفسیری را بیان کند، واقعاً جای تأمل است.

 
در ارتباط با مطالب کارشناس محترم چند نکته قابل ذکر است:

١- اولاً جزای محارب الزاماً اعدام نیست و بر اساس همین آیه سوره مائده (که کارشناس محترم در قرائت آن چهار غلط داشت) اگر شورشیان مرتکب قتل نشده باشند و اموال مردم را سرقت نکرده یا منهدم نکرده باشند و تنها با سلاح و شمشیر مردم را ارعاب و تهدید کرده باشند، بایستی تبعید شوند که همان نفی بلد است آن هم نه با کشتی قراضه به وسط دریا تا از گرسنگی آنجا بمیرند بلکه به شهری دیگر مثل همان شهری که در آن زندگی می‌کردند چنان که در روایات ذیل همین آیه وارد شده است که علی علیه السلام دو نفر از این افراد را  از کوفه به بصره تبعید و یا نفی بلد فرمودند.

٢- زجرکش کردن برای کسانی که در محاربه حتی مرتکب قتل هم شده باشند جایز نیست. فعل (یقتّلوا) که در آیه برای این افراد به کار رفته از مصدر تقتیل است و در هیچ یک از متون لغوی این واژه در معنای کشتن همراه با زجر و شکنجه استعمال نشده است. در  کتاب‌های لغت آمده است: (قتّل القوم: قتل کثیرا منهم)

٣- چگونه است که کارشناس مذهبی که بایستی قرآن را در پرتو تعالیم ائمه اطهار علیهم السلام معنا کند نمی‌داند که زجرکش کردن یک عمل غیراسلامی و غیرانسانی است. علی علیه السلام در آخرین سفارش‌های خود فرموده‌اند: بنگرید اگر من از این ضربت مُردم، تنها قاتل مرا با یک ضربت مجازات کنید و مبادا او را مثله کنید که من از رسول خدا شنیدم که می‌فرمود از مثله کردن بپرهیزید گرچه با سگ هار و گزنده باشد (نهج‌البلاغه نامه ٤٧)

٤- نکته دیگر آن که امام اختیار دارد یکی از مجازات‌های چهارگانه را که در آیه آمده است بر محاربین اعمال کند، چنان که در روایت از امام صادق علیه السلام آمده است: (ان شاء قطع و ان شاء نفی...) راوی می گوید به کجا تبعید کند؟ و امام صادق فرمودند (ینفی من مصر الی آخر و قال: ان علیا نفی رجلین من الکوفه الی البصره) الکافی ٢٤٥/٧

کارشناس محترم صدا و سیما بداند که تفسیر داعشی از قرآن و اسلام با تعالیم پیامبر  رحمت و ائمه هدی علیهم  السلام سازگار نیست و دشمنان اسلام می‌کوشند اسلام را دینی خشونت آمیز و غیر انسانی و داعشی جلوه دهند.‌

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.