به گزارش المیادین منابع روسی از وجود اختلافات روز افزون بین سه هم پیمان روسی، ترکی و ایرانی، در مورد روند مذکرات آستانه در خصوص تحولات سوریه، خبر داده و تاکید می کنند که این اختلافات، عمق زیادی پیدا کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: به گزارش منابع دیپلماتیک، سفر هیئت رئیس جمهور روسیه به دمشق، با هدف کاهش تنش ها و تسریع در وضع قانون اساسی جدیدی برای سوریه، توسط کمیته ای است که مأمور این کار شده است.

این منابع تصریح می کنند که مسکو از مانورهای تاکتیکی بشار اسد با ایران، در چارچوب کاهش فشارها برای تهیه قانون اساسی جدید، خشمگین است و در مقابل، یکی از منابع روسی، از گشایش روابط روسیه با دولتهای عربی خلیج فارس، در راستای بررسی راه حل های سیاسی برای سوریه و بازسازی آن، خبر می دهد.

مسکو تلاش می کند به سمت دولتهای خلیج فارس، بویژه عربستان، برود، تا این کشور، مشارکت گسترده تری در پرونده بازسازی سوریه داشته باشد.

تحلیلگران خاطر نشان می کنند که مسکو از تلاش های مکرر اسد برای نزدیکی به ایران و ایجاد نوعی توازن برای رهایی از فشارهای روسیه، عصبانی است و همین مساله موجب انتقاداتی از زبان مسئولان روسی، برای یادآوری نقش کرملین در حمایت از نظام اسد، شده است و روسها خواستار مخالفت نظام سوریه با نفوذ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران در این کشور عربی هستند.

همزمان، اختلافات بین مسکو و تهران عمیقتر شده است؛ چرا که تهران در صدد آن است که از حمایتش از نظام سوریه، برای ایجاد پایگاههای نظامی زمینی و دریایی دائمی برای خود استفاده کند و مسکو به شدت با این برنامه ایران مخالف است.

کارشناسان بعید نمی دانند که حملات اسرائیل، با تایید مسکو صورت گرفته است که خواهان کاهش نفوذ ایران و شبه نظامی آن در سوریه است.

در این میان، واضح است که روسیه و ترکیه، در سوریه رقابت شدیدی برای سیطره بر راههای بین المللی و شهرهای استراتژیک نزدیک به این راهها دارند و مسکو مخالف ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است.

در همین رابطه، مسکو به سیطره بر دو راه اصلی بین شهرهای حلب، لاذقیه و حماة، نزدیکتر است؛ دو راه استراتژیکی که برای اهداف اقتصادی روسیه و تامین امنیت پایگاههای نظامی نزدیک آن، اهمیت زیادی دارند و آزادی تحرکات نظامی روسیه بین دو پایگاه حمیمیم و قامشلی را تضمین می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.