به گزارش خبرگزاری «تاس»، «جیمز جفری» نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور سوریه در جلسه استماع کمیته امور بین‌الملل مجلس نمایندگان کنگره مدعی شد که هدف کنونی دولت ایالات‌متحده در سوریه کاهش مناقشه نظامی، برقراری رژیم آتش‌بس در سراسر این کشور و تسریع در روند حل‌وفصل اوضاع سیاسی سوریه است و مقامات واشنگتن آمادگی همکاری با روسیه در این زمینه را دارند.

او افزود: «برای رسیدن به این اهداف و برقراری آتش‌بس در سراسر خاک سوریه، ما با سازمان ملل، جامعه بین‌الملل و حتی با روسیه همکاری داریم.» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه همچنین تاکید کرد که روسیه باید به تلاش‌ها برای مقابله با اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران در سوریه بپیوندد. این دیپلمات گفت: «اگر روسیه مایل است تا با آمریکا درباره حل‌وفصل مشکلات در سوریه و پایان یافتن مناقشه نظامی در این کشور همکاری داشته باشد، باید به تلاش‌ها برای جلوگیری از تقویت نفوذ ایران در سوریه کمک کند تا این کشور تحت فرماندهی ایران قرار نداشته باشد.» جیمز جفری با اذعان به این مساله که بخش اعظم جامعه جهانی از تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه حمایت نمی‌کند، یادآور شد: «ما موضع‌گیری رسمی در این باره نداریم، ولی معتقد هستیم که بشار اسد بدترین انتخاب برای در دست داشتن قدرت در هر جایی است. البته خوب یا بد، بخش اعظم جامعه جهانی از تلاش‌های ما برای سرنگونی دولت بشار اسد حمایت نمی‌کنند برای اینکه تاریخ نشان داده که چنین اقدامی نتیجه خوبی به‌دنبال ندارد. به همین دلیل ما اقدام مشخصی در این باره انجام نمی‌دهیم.»

ادعای آمریکا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات آستانه

همزمان با این تحول، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد که مذاکرات آستانه به نتایج موردنظر برای پیشبرد روند سیاسی دست نیافته است. هیتر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای درباره مذاکرات آستانه گفت که این رایزنی‌ها نتوانسته به تعیین فهرست مورد توافق برای اعضای کمیته قانون اساسی سوریه بینجامد و در نتیجه پیشرفتی در روند سیاسی حل این جنگ اسفبار حاصل نشده است.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، نائورت در ادامه با ادعای اینکه روند تعیین کمیته قانون اساسی سوریه به بن بست رسیده است، همچنین مدعی شد که ایران و روسیه کماکان از این مذاکرات برای کتمان کردن عدم مشارکت بشاراسد در روند سیاسی تعیین شده تحت قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل استفاده می‌کنند. او افزود: همه ما باید برای دستیابی به این هدف آن گونه که در قطعنامه ۲۲۵۴ برای کاهش تنش در سوریه تعیین شده و نیروی تازه دادن به روند سیاسی تلاش کنیم اما موفقیت بدون اینکه جامعه بین‌الملل دمشق را برای مشارکت نکردن در حل این بحران مسوول بداند، ممکن نخواهد بود. همزمان با ادعای سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، دفتر دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز گفته است که یازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه فرصتی بود که از دست رفت چراکه هیچ پیشرفتی در تشکیل کمیته قانون‌اساسی سوریه حاصل نشد. مذاکرات آستانه با ابتکار عمل ایران، روسیه و ترکیه با هدف یافتن راه‌حلی سیاسی برای جنگ سوریه آغاز شد و تاکنون به برقراری آتش بس در برخی نقاط سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش انجامیده است. این سه کشور که همواره بر حل سیاسی بحران سوریه و سپس برگزاری انتخابات در سوریه تاکید داشته‌اند، در چارچوب مذاکرات آستانه اکنون در تلاشند تا کمیته‌ای را برای تعیین قانون‌اساسی تشکیل دهند.