"دکتر مسعود سلیمانی" شامگاه شنبه در پروازی اختصاصی به همراه "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از آزادی ۱۵ ماه دربند بودن در زندان‌های آمریکا، وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌ تربیت مدرس که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یک سال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد.

در این روند همچنین با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی "ژئو وانگ" شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.

مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد.

این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.