یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا جمعه مدعی شد ایران احتمالاً عامل حمله روز پنجشنبه به پایگاه «بلد» در عراق بوده است. 

«دیوید شنکر»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت آمریکا علی‌رغم این منتظر دریافت شواهد بیشتر در این باره است. 

ارتش عراق روز پنجشنبه از فرود دو راکت کاتیوشا داخل پایگاه هوایی «بلد» که میزبان نیروها و پیمانکاران آمریکایی است و در ۵۰ مایلی شمال بغداد واقع شده خبر داد. 

شنکر روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «ما منتظر دریافت شواهد بیشتر هستیم، ولی اگر اتفاقات گذشته را در نظر بگیریم احتمال بالایی وجود دارد که ایران عامل آن بوده باشد.»

مقام آمریکایی این حملات را «موجب نگرانی عظیم» دانست و مدعی شد آنچه به ادعای وی «رفتارهای ستیزه‌جویانه ایران» است در پنج تا شش ماه گذشته افزایش یافته است. 

او ادعا کرد: «ایرانی‌ها اغلب اوقات در گذشته وقتی تحت فشار قرار گرفته‌اند به اقدامات ستیزه‌جویانه روی آورده‌اند.»

رسانه‌ها شامگاه پنجشنبه از اصابت ۲ گلوله خمپاره به پایگاهی در عراق خبر دادند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی در عراق گزارش داد که گلوله‌های خمپاره به پایگاه هوایی بلد واقع در شمال استان بغداد اصابت کرد است. این پایگاه در ۶۴ کیلومتری بغداد است.

به گفته این منابع، این حادثه هیچ گونه تلفات یا خسارتی نداشته است. برخی منابع می‌گویند نظامیان آمریکایی دراین پایگاه عراقی حضور دارند.

سه شنبه شب گذشته نیز رسانه‌های عراقی از حمله راکتی به پایگاه هوایی عین الاسد عراق که بیشترین نظامیان آمریکا در آنجا مستقر هستند، خبر داده بودند. در این حادثه، ۵ راکت به این پایگاه اصابت کرد ولی تلفات یا خساتی در پی نداشت.

«سرتیپ ساهی عبدالعامری»، فرمانده پایگاه بلد در مورد جزئیات جادثه گفت که خمپاره‌های شلیک شده به خارج از محدوده باند فرودگاه پایگاه اصابت کرده است و هیچ گونه خسارتی نداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.