محمد اسلامی؛ در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در بندر چابهار شاهد آن هستیم، برچیدن اسکله های نصب سریع که در دهه ۶۰ ایجاد شده بود، است.

وی ادامه داد: با سرمایه گذاری که به همت دولت در بندر چابهار انجام شده است، به ویژه دولت تدبیر و امید که اهتمام ویژه ای به سیستان و بلوچستان دارد و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران، فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به بهره برداری رسیده است و عملا از یک بندر استاندارد، مجهز، با کیفیت و تجهیزات به روز با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن بهره مند هستیم که یکی از دستاوردهاست.  

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با بیان این که مجموع ظرفیت بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به ۱۱ میلیون تن خواهد رسید افزود: این یک پیشرفت بزرگ و یکی از اهدافی است که برای توسعه سواحل مکران جزو الزامات برنامه ای بوده است.

قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار

به گفته اسلامی، همچنین ۲۰۳ هکتار استحصال در فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار انجام شده است، با اجرای فاز ۲، ظرفیت این بندر به حدود ۳۵ میلیون تن در مجموع اعم از اسکله های نفتی، فله و کانتینری خواهد رسید و با اسکله های جدیدی که احداث می شود بزرگترین کشتی های کانتینری در این بندر پهلو خواهند گرفت و ایران را در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته قرار خواهد داد.

وی با بیان این که بندر چابهار نیاز به ذخیره انبار و سیلو دارد اظهار کرد: در این راستا عملیات احداث ۲ پروژه جدید در این بندر آغاز شد، در حدود ۱۱۹ هکتار اراضی استحصال شده این بندر عملیات احداث شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی شامل پست های برق، آب، مخابرات انجام و همچنین یک سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات احداث می شود تا بتوان با سیستم مکش اتوماتیک غلات فله عملیات تخلیه و بارگیری را انجام داد.  

وزیر راه و شهرسازی افزود: نقشه پروژه اتوبان نیز به عنوان نیاز مبرم مردم چابهار در دست اجراست، قرارداد این طرح ابلاغ شده است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا مردم چابهار از اتوبان دسترسی خوبی بهره مند شوند، بر اساس این طرح مسیر کنارک تا سه راهی نیکشهر و پلیس راه ۴ خطه می شود.

مدرن ترین ترمینال مسافربری دریایی کشور در چابهار

وی اضافه کرد: مدرن ترین ترمینال مسافربری دریایی کشور با برخورداری از به روز ترین تجهیزات در بندر چابهار ایجاد شده است، در هیچ نقطه ای از کشور ترمینال مسافری با این مشخصات وجود ندارد.  

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در سال ۹۶ کشتی مسافری بین چابهار و مسقط تردد می کرد اما متوقف شد که با هماهنگی انجام شده و انعقاد قرارداد توسط سازمان بنادر و دریانوردی، از پایان آذر ماه امسال کشتی های مسافری در این مسیر عملیات جابه جایی مسافر را آغاز خواهد کرد.  

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکید بر این است که مسافرت دریایی تسهیل و تسریع شود، چراکه با ظرفیت موجود می توان بین بنادر ایران و کشورهای همسایه مسافرت دریایی داشت.  

وی اضافه کرد: در حوزه ترانزیت شمال – جنوب بزرگترین خط ریلی در دست احداث است که با عنایت مقام معظم رهبری و تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی، این پروژه شتاب خواهد گرفت، همچنین عملیات ساخت فرودگاه چابهار که آرزوی دیرینه مردم این استان بود و یکی از الزامات توسعه اقتصادی مکران است روز گذشته آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.