نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد امروز جمعه نامه‌ای را که در تاریخ 26 نوامبر (5 آذر) به دبیر کل سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران ارسال کرده، منتشر کرد.

در این نامه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران عضو کامل سازمان ملل بوده و این کشور عضو بسیاری از ساز و کارهای عدم اشاعه چندجانبه از جمله پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است. هیچ کدام از این ابزارها از جمله قطعنامه 2231 (2015) ایران را از توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی منع نمی‌کند.»

نمایندگی روسیه در سازمان ملل در ادامه نامه خود تاکید کرده است هیچگونه مدرکی که شاهد بر این باشد که ایران در حال توسعه یا تولید سلاح هسته‌ای یا راه‌های انتقال آن یا استقرار هرگونه زیرساختی برای ذخیره تسلیحات هسته‌ای باشد وجود ندارد و به همین دلیل فدراسیون روسیه بر ارزیابی سابق خود تاکید دارد که ایران به حسن نیت خود به پاراگراف سوم ضمیمه B قطعنامه 2231 در خودداری از فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای باشند احترام گذاشته است.

مسکو تاکید کرد: «تا کنون هیچگونه اطلاعات مناسبی بر خلاف این موضوع به شورای امنیت ارائه نشده است.»

انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه علیه برنامه موشکی ایران به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشته‌اند.

در این نامه ادعا شده است که برخی از مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرده، «ناهمخوان» است.

ادعای عدم همخوانی موشک‌های ایران با قطعنامه در حالی مطرح می‌شود که در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «خواسته» شده که روی موشک‌هایی که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، کار نکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.