نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در برنامه "امروز" ان‌بی‌سی گفت: او بحث را پیش می‌کشد و بعد من نزد سفیرها می‌روم و می‌گویم "خب او خیلی ناراحت است. نمی‌توانم به شما قول بدهم که او چه می‌کند یا نمی‌کند اما می‌توانم به شما بگویم که اگر ما این تحریم‌ها را انجام دهیم، جلوی پیشروی او را می‌گیرد."

هیلی گفت: سعی می‌کنم کارم را خوب انجام دهم. من با حقیقت‌گویی کارم را انجام می‌دهم اما همچنین اجازه می‌دهم او غیر قابل پیش‌بینی باقی بماند و دستمان را نشان نمی‌دهم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین در سخنانی که به نظر می‌رسد با موضع دولت ترامپ تناقض دارد، گفت لازم است عربستان بابت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی پاسخگو باشد. به اعتقاد lk محمد بن سلمان "مسوول" است.

هیلی گفت: گمان می‌کنم لازم است که ما گفت‌وگویی جدی و قاطع با سعودی‌ها داشته باشیم و تاکید کنیم که از این مساله چشم‌پوشی نمی‌کنیم و از آن نمی‌گذریم و اینکه آنها نباید دست به چنین اقدامی بزنند. پس از آن گمان می‌کنم که دولت باید درباره مسیر پیش رو صحبت کند. می‌توانم به شما بگویم که سعودی‌ها شریک ما در شکست و تعامل با ایران هستند و این اهمیت زیادی دارد.

این مقام آمریکایی همچنین گزارش‌ها مبنی بر اینکه واکنش خنثی ترامپ به قتل خاشقجی نتیجه رابطه جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد او با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است را بی‌اساس دانست. هیلی گفت: درباره جارد باید بگویم که این شایعات همواره وجود دارد. ما با کشورهای زیادی رابطه داریم و هدفمان بهتر کردن آن روابط است. اما زمانیکه این اتفاقات رخ می‌دهد، باید گامی به عقب برداریم و هرگز از اصولمان عقب‌نشینی نکنیم.

او در این مصاحبه افزود: دولت عربستان هست و محمد بن سلمان در صدر دولت عربستان قرار دارد. بنابراین تمام آنها مسوولیت دارند و ما از اقدام فرد یا این دولت چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

هیلی در ادامه همچنین به روابط پیچیده ایالات متحده با روسیه اذعان کرد. او در پاسخ به اینکه روسیه دوست است یا دشمن گفت: به روز آن بستگی دارد. زمانی که ضروری باشد منتقدانه برخورد می‌کنیم. ایالات متحده خواستار روابط با روسیه است اما تا زمانی که آنها به انجام اقداماتی که اکنون انجام می‌دهند ادامه دهند، چنین امری ممکن نخواهد بود.

وی همچنین گفت که هیچ تصمیم و ایده‌ای برای آینده ندارد و او و همسرش مایکل هرگز درباره ریاست‌جمهوری او صحبتی نداشته‌اند.

هیلی گفت: مردم خیلی درباره آینده من صحبت می‌کنند اما به شما قول می‌دهم من و مایکل هرگز درباره انتخابات و ریاست‌جمهوری صحبتی نداشته‌ایم تنها کاری که میدانم می‌خواهم انجام دهم این است که استراحت کنم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت که فرصتی برای توجه به پرونده تحقیقات مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات آمرکیا و رابطه روسیه با دونالد ترامپ نداشته است.وی گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم و به آن معتقدم این است که بخاطر کشور آنها باید عجله کنند. آنها باید هر چه زودتر مردم را در جریان نتیجه تحقیقات بگذارند.

هیلی همچنین درباره کار کردن با ترامپ نیز گفت: راز این کار صداقت است. با خودتان و با او. اینکه به او بگویید چه فکری می‌کنید اینکه این راه درست است یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.