میر حسن موسوی در خصوص قطارهای مسافری از تهران به وان و آنکارا اظهار داشت: ما هر هفته یک سفر قطار از مسیر تهران به وان و بالعکس داریم همچنین یک سفر دیگر علاوه بر آن از تهران تا آنکارا و بالعکس داریم که این دو مقصد هر هفته یک زوج مسیر رفت و برگشتی دارند.

وی افزود: خوشبختانه میزان استقبال هم بالاست و مورد استقبال قرار گرفته حتی در حال حاضر که در شرایط فصل سرما هستیم و از میزان سفرهای تفریحی مردم کاسته شده، اما با این حال این قطارها مسافران خاص خودش را دارد.

معاون مسافری شرکت راه آهن یادآور شد: در حال حاضر زمان توقف قطار در مرزهای دو طرف (مرز رازی در ایران و مرز کافی‌کوی در ترکیه)  به حداقل رسیده است؛ با این حال اداره کل راه آهن آذربایجان شرقی مرتبا جلساتی با مقامات دستگاه های مرزی دارند که احیانا اگر گمرکات دو کشور مواردی را در نظر داشته باشند، از سوی شرکت راه آهن تأمین شود تا در سریع ترین زمان ممکن تشریفات گمرکی و کنترل گذرنامه  برای رفاه حال مسافران انجام شده و زمان آن به حداقل ممکن رسانده شود.

وی تصریح کرد: در مرز ریلی در دو ایستگاه متفاوت، تشریفات مذکور انجام می شود؛ یکی ایستگاه راه آهن رازی در ایران که گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره گذرنامه بر اساس قوانین، تشریفات خاص خود را انجام می دهند؛ دیگری هم در داخل خاک ترکیه که قطار به محض اینکه وارد مرز کافی‌کوی می شود، ادارات گمرک و گذرنامه مرزی ترکیه تشریفات را انجام می دهند که بررسی های ما نشان می دهد هر دو طرف در حداقل زمان ممکن اقدامات لازم را پیگیری می کنند.

معاون شرکت راه آهن درباره زمان برگزاری تشریفات گمرکی و گذرنامه ای در هر سوی مرزها اظهار داشت: این تشریفات بستگی به تعداد مسافران دارد اما به طور معمول بین یک تا یک و نیم ساعت از هر طرف، کنترلها به طول می کشد که مجموعا بین ۲ تا ۳ ساعت تشریفات گمرکی و گذرنامه ای زمان از مسافران می گیرد. موارد زیادی هم رخ داده که کمتر از یک ساعت این تشریفات به طول انجامیده است.

آخرین وضعیت قطار تهران-استانبول

وی درباره قطار مسافری تهران استانبول گفت: آنچه در مذاکرات اخیر مسئولان راه آهن ایران و ترکیه بارها مورد بررسی بوده و هم اکنون نیز در حال پیگیری است، ادامه مسیر قطار مسافری تهران - آنکارا تا استانبول است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: این موضوع از سوی هر دو شرکت راه آهن ایران و ترکیه در حال پیگیری است. اما موضوع اصلی این است که ترکیه ای ها قطار سریع السیر آنکارا-استانبول  را راه اندازی کرده اند که زمان سیر آن ۴ ساعت است در حالی که قطارهای عادی این زمان را ۸ ساعته طی می کنند.

به گفته موسوی، شرکت راه آهن ایران به دنبال پیگیری این موضوع است که برای رفاه حال مسافران، قطاری که از تهران به آنکارا اعزام می شود، ساعتی که به پایتخت ترکیه می رسد، زمانی باشد که حداکثر بین یک تا دو ساعت بعد از رسیدن به ایستگاه آنکارا، مسافران بتوانند با قطار سریع السیر به استانبول برسند. به عبارت دیگر، حرکت مسافران این قطارها به صورت کانکشنی باشد.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق قطعا با استقبال مسافران روبه رو می شود چون زمان سیر، نصف زمانی است که قطار عادی از این مسیر تردد می کند؛ اما مشکل هماهنگی و یکپارچگی نرم افزارهای فروش بلیت قطار میان دو کشور را داریم که باید رفع شود؛ به این صورت که یک نفر بتواند از تهران، بلیت قطار تهران-آنکارا-استانبول را در دست داشته باشد تا پس از پیاده شدن در ایستگاه راه آهن آنکارا، با خیال راحت سوار قطار سریع السیر آنکارا-استانبول شده و به مشکل برنخورد.

موسوی افزود: در حال حاضر مسافرانی که از تهران با قطار به آنکارا می روند، تا ایستگاه وان با همان قطار تردد می کنند؛ سپس در ایستگاه وان با استفاده از فری بوت (شناور مسافری سریع السیر) به بندر تاتوان در شرق دریاچه وان می روند و سپس از آنجا سوار قطارهای ترکیه ای شده و تا آنکارا به سفر خود ادامه می دهند. اما در حال بررسی این موضوع هستیم که سفر قطارهای تهران-آنکارا را طوری برنامه ریزی کنیم که دیگر برای مسافران معطلی در ایستگاه قطار سریع السیر آنکارا-استانبول ایجاد نشود.

معاون شرکت راه آهن این موضوع را خواسته عموم مسافران دانست و گفت: پس از جمع بندی مطالعات از سوی کارشناسان ریلی ایرانی و ترکیه ای، در نشستی که در تهران خواهیم داشت، این موضوع را نهایی و سپس اجرایی خواهیم کرد.

وی درباره زمان اجرایی شدن این سفر اعلام کرد: تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا بتوانیم به ایام پیک نوروز پیش رو برسانیم چون تقاضای سفر از هر دو سو برای سفر به کشورهای ایران و ترکیه بالاست. امیدوارم بتوانیم در زمان پیش فروش قطارهای نوروزی، این موضوع را در سامانه های فروش بلیت بگنجانیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.