محمدعلی وکیلی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس دهم و عضو هیات رئیسه مجلس از چهره‌هایی بود که برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم صبح امروز وارد وزارت کشور حضور یافت.

او پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ممکن است حواشی پرونده مربوط به پسرش در ایام تبلیغات انتخابات به ضررش تمام شود، گفت: «یک بداخلاقی وجود دارد، آنهم آنکه فردی یا آدم مریضی یک نسبتی به شما می‌دهد که در فضای رسانه‌ای کشور می‌چرخد و شما در پس چرخش این خبر بی‌اساس تکذیبیه یا توضیحی منتشر می‌کنید اما توضیح شما دیگر دیده نمی‌شود و بی‌اخلاقی است که در حال دست به دست شدن است و کار خود را انجام می‌دهد.»

برای یک هفته مدیر شدن پسرم، سه سال است یک دروغ دست به دست می شود

وکیلی ادامه داد: «مثلا اخیرا دیدم یکی از روزنامه‌های کشور مطلبی را پیرامون بیوگرافی من در مجلس چاپ کرده است، با آن‌ها تماس گرفتم و گفتم این مطلب را از کجا آورده‌اید؟ کلمه به کلمه مطلبی که کپی کرده‌اید دروغ است و زمانی که اصل آن توسط یک آدم مریض منتشر شد، من کلمه به کلمه آن را پاسخ دادم ولی شما آن را کپی کرده و در روزنامه منتشر کردید و الان می‌گویید این مطلب درست است؟ اخلاق ایجاب می‌کرد شما قبل از انتشار صحت مطلب را از من جویا می‌شدید.»

نماینده اصلاح طلب مجلس تصریح کرد: «مثلا می‌گویند پسر من در آتیه صبا مدیرعامل بوده است صحت دارد یا نه؟ من سه سال پیش عرض کردم پسر من در یک شرکت کاغذی به این معنا که وجود خارجی نداشته است مانند بسیاری از جوانان کشور بدون اینکه من اطلاع داشته باشم به همراه دوستش کار مشاوره دانشجویی انجام می‌داده و یک هفته بیشتر مشغول نشده بود. در همان زمان دوست او را به جای دیگری منتقل کردند و گفتند به جای او پسر من اصل کار و مدیر است. پس از یک هفته که من فهمیدم ایشان را وادار کردم استعفا دهد اما سه سال است برای یک هفته حضور پسر من در یک شرکت کاغذی این دروغ می چرخد دست به دست شده است.»

اگر نتوانیم برای جوانان کار راه بیندازیم، از بی عرضگی ماست

او تاکید کرد: «من سه سال است که می گویم! ایهاالناس این آقا مهدی وکیلی مانند هزاران مهدی دیگر حق دارد برای خود کاری دست و پا کند، اگر ما نمی‌توانیم برای این جوانان کاری راه بیندازیم از بی‌عرضگی ماست. چون پسر من است، باشد به او می‌گویم کاری انجام ندهد و همان زمان از شرکت بیرون آمد اما فقط مهدی من می‌تواند در روزنامه پدرش مشغول شود ولی هزاران مهدی دیگر هستند که به شکلی با مسئولان مرتبط هستند اگر به آن‌ها گفتید کاری نکنند یا در شرکتی فعالیت نکنند، با این روش برخورد آن‌ها را به انجام امور کارچاق کنی وادارشان می‌کنید.»

گرفتاری امروز جمهوری اسلامی مدیریت مخدوش است

وکیلی درباره شبهاتی که پیرامون حضور برادرش در صنایع بهشر پس از بازنشستگی مطرح شده است، توضیح داد: «این مسئله ارتباطی با نمایندگی من ندارد، برادرم ۳۰ سال است جزو مدیران صنایع ملی و بنیانگذاران صنایع بزرگ این کشور از جمله صنایع هفت تیر اصفهان، الغدیر یزد و ... است و اگر می‌خواست به شکل طبیعی سمتی دریافت کند الان باید جای خیلی از آقایان در جایگاه‌های حساس می‌نشست اما من در زمان نمایندگی‌ام از او درخواست کردم سطح کاری که انجام می‌دهید پایین‌تر از سطح قبل از نمایندگی من باشد. چه کسی گفته است من مجازم با وجود دستگاه‌های نظارتی مانع اعمال قانون در قبال برادرم وقتی بازنشسته است بشوم؟ او جانباز است و جانبازان از قانون بازنشستگی مستثنی هستند. این بی اخلاقی ها رفتار عجیبی است. من تلاش کردم مدیران پاک دست در صنعت کشور و حوزه اقتصاد به کار گماشته شوند چون گرفتاری امروز جمهوری اسلامی مدیریتی است که از نظر سلامت، صلاحیت و اهلیت مخدوش است.»

برای فعالیت دخترم در روزنامه‌ام باید پاسخ دهم؟

این نماینده مجلس درباره اخباری که درباره خبرنگاری دخترش و بهره‌مندی از سهمیه طرح ترافیک مطرح شده بود، اینطور  گفت: «دختر من مانند سایر دختران کشور است، روزنامه من خصوصی است، من باید به کسی پاسخ بدهم که او چرا در روزنامه من کار می‌کند؟ روزنامه بخش‌های مختلفی دارد و من قبلا نوشتم ایشان تا قبل از ازدواجش در یکی از حوزه‌های روزنامه کار می‌کرد و پس از آن به دلیل دوری مسافتش از دفتر ارتباطش با روزنامه قطع شد و تنها سهمیه‌ای که نصیب ایشان شده بود سهمیه طرح ترافیک بود؛ من پس از آن به سازمان مربوطه نامه نوشتم که دخترم از این تاریخ فعالیت رسانه‌ای‌اش به پایان رسیده و سهمیه طرح ترافیکش را قطع کنید.»

به مسئولان نگویید چرا بچه هایتان در فلان شرکت مشغول به کار هستند

او درباره اینکه چرا پسرش را وادار به استعفا از شرکت آتیه صبا کرده است، گفت: «من چون باید مدام پاسخ می‌دادم این کار کردم، به شما می‌گویم به مسئولان نگویید چرا بچه‌هایتان در فلان شرکت یا سازمان مشغول به کار هستند، اتفاقا به مسئولان بگویید بچه‌هایتان مشغول باشند تا مشخص باشد چه کار می‌کنند و منبع درآمدشان از کجاست؟ مسئولی که فرزندش معلوم نیست چه کاری می‌کند اما دارای گردش مالی آنچنانی است، این جای شبهه دارد، کار چاق کنی در کشور بسیار وحشتناک است. اما به نظرم اینکه فرزند مسئولی مانند هزاران جوان این مملکت کار مشخصی با درآمدی شفاف داشته باشد هیچ اشکالی ندارد.»

فرزند مسئولی که هیچکاری نمی کند اما ده مدل ماشین دارد باید مذمت شود

وکیلی در پاسخ به اینکه امکان فعالیت برای همه جوانان کشور مانند فرزندان مسئولان فراهم نیست؟ توضیح داد: «بله ممکن است همه نتوانند ولی هزاران جوان هم می‌توانند، اگر بنا به استحقاقی که دارند استخدام شوند، همچنین فرزند یک مسئول در شرکت شناسنامه‌داری که قابل رصد است استخدام شد و حقوق مشخصی هم داشته باشد، قابل مذمت نیست بلکه اینکه فرزند مسئول هیچکاری نمی‌کند، هر چه سوال می‌کنیم چه شغلی دارد که ده مدل ماشین در خانه اش دارد، این آقازاده از کجا آورده که در پنت هاوس یک برج نشسته و به ماشین‌باز معروف شده است، پاسخی نمی‌دهد، این اجحاف است و مذمت باید شود.»

حساسیت غیرضروری بر اشتغال فرزند مسئولان نداشته باشیم

او تاکید کرد: «حساسیت غیرضروری بر اشتغال عادی فرزندان همه مسئولان نداشته باشید بلکه بر فرزندان مسئولانی حساس شوید که هیچ کار رسمی و شفافی ندارند اما گردش مالی بسیار بالایی دارند، ما وقتی می‌گوییم سامانه شفاف سازی در کشور پایدار و جامعی باشد و همه منشا پول‌ها در این کشور با استقرار سامانه‌ها مشخص شود برای این است که هیچکس نتواند فعل غیرتعریف شده اقتصادی انجام دهد.»

وکیلی همچنین در پاسخ به اینکه لیست اموال خود را به صورت شفاف اعلام کرده است یا خیر؟ گفت: «بله، اتفاقا آقای شهریاری از طرف قوه قضاییه به جلسه هیات رئیسه مجلس آمده بودند و دوستان بر سر ضریب امنیت سامانه بحث داشتند و حتی تصمیم گرفتند یک ماه راه‌اندازی آن برای بهبود سطح امنیت به تعویق بیندازند اما من گفتم مفروض شفاف سازی اموال مسئولان برای اطلاع ملت است، اگر قرار باشد این اطلاعات برای خودمان فریز کنیم یا تنها در اختیار رییس قوه قرار بگیرد فایده ندارد. در آنجا که من این موضوع را عرض کردم، گفتم مصوبه شورای امنیت بر محرمانه بودن اطلاعات سامانه است و من تابع این مصوبه هستم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.