نشریه " تایمز او ایندیا" روز جمعه نوشت: وی مرالیداران مشاور وزیر امور خارجه هند در پارلمان این کشور گفت: وزارت امور خارجه پاکستان از تصمیم خود برای ایجاد میز کشمیر در سفارتخانه های این کشور خبر داده است. هدف اصلی این اقدام ترویج خشونت و افراط گرایی است.

وی افزود: دولت هند از کشور های خارجی درخواست کرده است علیه این طرح پاکستان اقدام کرده و با ایجاد میزهای کشمیر مقابله کنند.

دولت هند اعلام کرده است که تمام تحولات مربوط به کشمیر امور داخلی این کشور محسوب می شود و سایر کشورها نباید در امور داخلی این کشور دخالت کنند.

نخست وزیر هند ۵ اوت (۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیرمنقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پس از آنکه دولت هند امتیازات خاص کشمیر را بیش از ۳ ماه پیش لغو کرد، محدودیت های رفت و آمد در این کشور برقرار شده و دسترسی به اینترنت در آن مسدود شد.

از آن زمان تاکنون محدودیت های کشمیر مانند منع رفت و آمد، احیای بخشی از خدمات تلفن ثابت و تلفن های همراه به صورت مرحله ای کاهش یافته اند.

اما دولت پاکستان به این اقدام کشمیر واکنش نشان داده است و با آن مخالفت کرد. در سه ماه گذشته پاکستان روابط دیپلماتیک خود با دهلی نو را به حداقل رسانده است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷میلادی تاکنون است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.