ارتش اردن هفته گذشته رزمایش بسیار گسترده ای را برگزار کرد و سناریوی حمله دشمن خارجی به خاک این کشور از غرب که هم مرز با سرزمین ها اشغالی است را در بخشی از این رزمایش تمرین کرد. "عبدالله دوم" شاه اردن همراه با "عمر رزاز" نخست وزیر این کشور و مقامات نظامی و دولتی از این رزمایش بزرگ با نام عملیاتی "شمشیر کرامه" بازدید کردند، همچنین برخی از نماینده های نظامی چندین کشور نیز تماشاگر این رزمایش در خاکل اردن بودند.

نام عملیاتی این رزمایش نظامی برگرفته از جنگ مشهور سال ۱۹۶۸ است که ارتش اردن در این درگیری نیروهای رژیم صهیونیستی را از شهر مرزی کرامه عقب راند.

در این رزمایش بزرگ اردن که جنگنده ها، بالگردها و تانک های ارتش این کشور در آن حضور داشتند، همزمان با تنش میان این کشور و رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخشهای مهمی از کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی صورت گرفته است. اردن چندی پیش سفیر خود در تل آویو را فراخواند تا در مورد دستگیری دو تبعه اردنی توسط صهیونیست ها با وی مشورت کند. اردن معتقد است رژیم اسرائیل شهروندانش را بدون اتهام دستگیر کرده است. حتی در آن زمان مقامات اردن در حال بررسی برای اخراج سفیر اسرائیل در امان بودند.

تمرین نظامی اخیر ارتش اردن در رسانه های این کشور با عنوان اقدامی ضد اسرائیلی تعبیر شده است. عبدالله دوم به نظر نگران لفاظی های نتانیاهو در مورد الحاق دره رود اردن به سرزمین های اشغالی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان کمپین انتخابات پارلمانی در این سرزمینها، آن را مطرح کرده بود. نتانیاهو در تماس تلفنی اخیر خود با "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا، دوباره الحاق رود اردن به سرزمین های اشغالی را مطرح کرده بود.

همچنین اردن پس از ۲۵ سال امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی، مناطق "الباقوره" و "الغمر" که مدت ها در اجاره اسرائیل بود را پس گرفت و بر تمامی این مناطق حاکمیت پیدا کرد. بسیاری از کارشناسان این را یک پیام روشن از سوی اردن به اسرائیل در خصوص پس گرفتن اراضی خودشان مطرح کردند. چندی پیش نیز شاه اردن اعلام کرد که روابط بین تل آویو و امان در بدترین شرایط قرار دارد.

اقدامات اخیر اردن به نظر نوعی هشدار به صهیونیست ها تلقی می شود و اقدامات جدید نتانیاهو در مورد الحاق دره رود اردن به سرزمین های اشغالی هر چند که برای فرار از فشار داخلی است اما اردن را به شدت نگران کرده است. به نظر می رسد که این اقدامات نوعی پیام واضح به اسرائیلی هاست که خشم اردن نسبت به اشغالگران واقعی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.