بالاخره انتظار به سر آمد و ماراتن یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان از ساعت ۸ امروز دهم آذرماه ۹۸ آغاز شد. 

در انتخابات پیش رو باید ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه انتخاب و راهی خانه ملت شوند. انتخاباتی که بنا به روایت رئیس ستاد انتخابات کشور احتمال مشارکت نزدیک به ۷ هزار نامزد در آن می رود. البته عرف روز گذشته به این نکته هم اشاره کرد که تعداد کاندیداهای شناسایی شده حکایت از آن دارد که از این تعداد ۲۶ درصد اصلاح طلب،۳۴ درصد اصولگرا و ۴۰ درصد مستقل خواهند بود.

براساس آنچه وزارت کشور و ستاد انتخابات طی روزهای منتهی به انتخابات منتشر کرده اند، جدول زمانی انتخابات به این شرح خواهد بود؛

۱۰ آذر آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس است. که این ثبت نام به مدت هفت روز یعنی تا روز شنبه ۱۶ آذر ادامه دارد. داوطلبان می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و با حضور در فرمانداری‌های سراسر کشور، وزارت کشور و دفاتر وزارت امور خارجه در دیگر کشورها برای نامزدی در این دوره از انتخابات ثبت نام کنند.

هیات‌های اجرایی هم از امروز دهم آذرماه به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات به مدت ۶ روز تشکیل می‌شود. همچنین  از ۱۰ آذر  ۹۸ به استناد ماده ۴۸ قانون انتخابات به مدت ۱۲ روز یعنی تا ۲۱ آذر سوابق داوطلبان در مرجع چهارگانه بررسی خواهد شد.

از ۱۷ آذر بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی استارت می خورد و صلاحیت داوطلبان در هیات اجرایی براساس استناد ماده ۵۰ قانون انتخابات از بررسی می شود. این بررسی به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۲۶ آذر ادامه خواهد داشت.

در تاریخ ۲۷ آذر به استناد ماده ۵۱ قانون انتخابات، مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ می‌شود. داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند از ۲۸ آذر به مدت سه روز به هیات نظارت استان شکایت کنند.  رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات نظارت استان هم از ۲ دی شروع می‌شود و به مدت ۲۰ روز یعنی تا ۲۱ دی این بررسی زمان می‌برد.

از ۲۲ دی تا ۱۱ بهمن یعنی ۲۰ روز ابلاغ وضعیت صلاحیت، دریافت شکایت و اظهار نظر نهایی شورای نگهبان را به استناد ماده ۵۲ قانون انتخابات خواهیم داشت و ۱۲ بهمن هم شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به استناد ماده واحده مجمع به مدت سه روز دریافت می‌شود.

۱۵ بهمن که برسد  به استناد ماده واحده مجمع، رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط شورای نگهبان و اعلام به وزارت کشور از ۱۵ بهمن آغاز می‌شود و به مدت ۷ روز یعنی تا ۲۱ بهمن ادامه دارد. اسامی نامزدها به استناد مواد ۳۶ و ۴۰ آیین‌نامه در تاریخ ۲۲ بهمن اعلام قطعی و منتشر می‌شود. طبق برنامه ستاد انتخابات کشور در تاریخ ۲۳ بهمن شاهد انتشار آگهی انتخابات توسط هیات اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه به استناد ماده ۲۰۹ آیین نامه خواهیم بود.

۲۴ بهمن هم آغاز تبلیغات داوطلبان به مدت یک هفته است و نامزدها به استناد ماده ۵۶ قانون انتخابات از ۲۴ بهمن می توانند به صورت رسمی فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کنند. این داوطلبان باید به یاد داشته باشند که تا یکم اسفند یعنی یک روز به انتخابات برای فعالیت انتخاباتی خود زمان دارند و دقیقا ۲۴ ساعت مانده به ساعت رای گیری، تبلیغات انتخاباتی به استناد همان ماده ۵۶ قانون انتخابات ممنوع است.

و در نهایت ۲ اسفند همان روزی که سرنوشت مجلس یازدهم رقم خواهد خورد و مردم با حضور در پای صندوق های رای، نماینده خود برای ۴ سال دیگر را انتخاب خواهند کرد.

کاندیداهای انتخابات مجلس باید چه شرایط قانونی را داشته باشند؟

بنابر اطلاعیه شماره ۲ ستاد انتخابات کشور، داوطلبان می­‌توانند به منظور اعلام داوطلبی خود در مهلت تعیین شده با همراه داشتن مدارک زیر به وزارت کشور، فرمانداری­‌های مراکز حوزه­‌های انتخابیه، سفارتخانه­‌ها، کنسولگری­‌ها یا نمایندگی ‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و اقدام به تکمیل فرم ثبت نام نمایند.

اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن

اصل شناسنامه عکس­دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن

یک قطعه عکس ۴*۳ جدید

اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)

اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولین خدمت وظیفه عمومی.

همچنین به استناد ماده­ ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره­ های ذیل آن، انتخاب­ شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:

اعتقاد و التزام عملی به اسلام

التزام عملی به  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن

نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه

سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی

حداقل سن سی (۳۰) سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج (۷۵) سال تمام.

 الف: داوطلبان نمایندگی اقلیت‌­های دینی مصرّح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت­ العقیده باشند.

ب: هر دوره­ نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می­‌شود.

ج: ملاک محاسبه­ سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، بر اساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه ­ی رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه­ های ذیربط به استثنای محاکم قضایی ملاک عمل نخواهد بود.

د: طبق ماده­ ی (۱۸) قانون تسهیلات استخدامی جانبازان مصوب ۳۱-۳-۷۴ و تبصره­ی ماده ­ی (۲۱) قانون حمایت از آزادگان مصوب ۱۳-۹-۶۸ و بند «الف» ماده­ ی (۴۴) قانون برنامه پنجم و جزء (۶) بند «ث» ماده­ ی (۸۸) قانون برنامه­ ششم، کلیه­ ی جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و رزمندگانی که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می­ گردند.

بر اساس قانون تفسیر ماده­ (۲۸) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۹-۵-۱۳۹۰، مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی، مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.

تعیین تکلیف ۷ کرسی خالی مجلس خبرگان

همچنین داوطلبان نخستین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان می‌توانند از روز جمعه پانزدهم تا بیست و یکم آذرماه در ساعات اداری به فرمانداری های  تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم مراکز به حوزه‌های انتخابیه‌ و یا وزارت کشور مراجعه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.