به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. آلمان، مراسم تودیع «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا و «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا طی مراسمی در بروکسل برگزار شد.

یونکر ۶۴ ساله که به مدت ۵ سال ریاست کمیسیون اروپا به عنوان مهمترین نهاد تصمیم گیرنده اتحادیه اروپا را به عهده داشت طی اظهاراتی تاکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان بزرگترین عشق زندگی اش باقی خواهد ماند.

در این روز همچنین «دونالد توسک» ریاست شورای اروپا را به «شارل میشل» بلژیکی تحویل داد.

به نوشته خبرگزاری آلمان دوران ریاست این دو نفر بر مسندهای تصمیم گیرنده اروپا، مملو از حوادث و بحران هایی مانند بحران یورو، بحران تروریسم، بحران مهاجران و تنشهای بی پایان بر سر برگزیت بود.

با این حال توسک در سخنرانی خداحافظی اش به شوخی گفت: حوادث این سال ها ترسناک نبودند. من اطلاع نداشتم که قرار است فیلمنامه دوران تصدی گیری من توسط «آلفرد هیچکاک» نوشته شود.

وی که به داشتن مواضع قاطع در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا مشهور است بار دیگر بر لزوم استقلال عمل اتحادیه اروپا در برابر ایالات متحده تاکید و ابراز امیدواری کرد که اروپا در اقتصاد سبز، ایجاد شغل، نوآوری و افزایش کیفیت زندگی سرامد دیگر کشورهای جهان باشد.

در گردهمایی هفته گذشته اعضای احزاب تشکیل‌دهنده حزب مردم اروپا (ایی‌وی‌پی-EVP) در زاگرب، «دونالد توسک» با کسب ۹۳ درصد آرا به عنوان رهبر جدید بزرگترین حزب اروپایی انتخاب شد.

توسک با وجود تحویل ریاست شورای اروپا را به نخست‌وزیر پیشین بلژیک، با این انتخاب به عنوان یک مقام سیاسی مطرح در سطح اتحادیه اروپا باقی ماند.

همزمان با آغاز ریاست شارل میشل بر شورای اروپا، «اورسولا فون در لاین» وزیر دفاع پیشین آلمان نیز ریاست جدید کمیسیون اروپا را عهده‌دار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.