به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم مصرف کننده آبان ۱۳۹۸ به تفکیک استان از سوی مرکز آمار کشور منتشر شد.

در آبان ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۱۸۷.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٦ درصد افزایش نشان می­‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ٢.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سمنان با ٠.٧ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢٧.٠ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٣٣.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (٢١.٢ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٤١.١ درصد رسید.

براساس آمار اعلام شده ۱۶ استان کشور شامل مرکزی، آذربایجان شرقی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، یزد، تهران، قزوین، گلستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را داشتند.

نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات 

بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان کالاها و خدمات مصرفی کشور ۵۸.۶ درصد بود.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات مربوط به استان بوشهر (۷۰ درصد) و کمترین میزان آن مربوط به همدان (۵۴.۲ درصد) است.

نرخ تورم ۱۲ ماهه به آبان ماه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایتخت ۵۹.۷ درصد بود که از نرخ تورم کل ۱.۱ بیشتر رشد داشت.

نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات 

براساس آخرین آمار نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۳۳.۸ درصد بود.

در این دوره زمانی بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه کالاهای غیرخوراکی و خدمات مربوط به ایلام (۴۳.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به هرمزگان (۲۶.۷ درصد) است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.