به نوشته امروز (پنجشنبه) تارنمای وزارت خارجه فرانسه، سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور در پاسخ به سوالی درباره موضع فرانسه پس از افشای رسانه‌ها در خصوص اردوگاه های کار اجباری در سین کیانگ و سیاست چین در سرکوب ایغورها اظهار داشت: مقامات فرانسوی با بیشترین توجه، تمام شواهد و اسناد ارائه شده چندین روز پیش توسط رسانه ها را که به وجود این اردوگاه ها و سیاست سرکوب اشاره دارد، بررسی می کند.

«اگنس فن درمول» افزود: طبق چندین بار اعلام علنی فرانسه و همچنین شرکای اروپایی ما بویژه در سازمان ملل در چارچوب آخرین نشست های شورای حقوق بشر این سازمان، از مقامات چین می خواهیم که جلوی این کار را بگیرند و از کمیساریای عالی حقوق بشر برای انجام بازدید از سین کیانگ در بهترین زمان ممکن به منظور تهیه گزارش از اوضاع منطقه دعوت کنند.

روزنامه نیویورک ‌تایمز ۲۵ آبان / ۱۶ نوامبر با استناد به اسنادی که از یک منبع داخلی دولت چین به دست آورده بود، گزارشی را از سیاست این کشور در برابر مسلمانان اویغور منتشر کرد.

این اسناد نشان می‌دهد که سیاست چین «بازداشت عمومی» مسلمانان این کشور است و یک مقام ارشد چین دستور داده «هر کسی را که نیاز است، باید بازداشت کرد.»

این اسناد همچنین به فرمان رییس ‌جمهوری چین در سال ۲۰۱۴ اشاره می‌کند که گفته‌ است «هیچ اغماضی برای سرکوب تروریسم و جدایی‌طلبی نباید در نظر گرفته شود.

این اسناد همچنین نگرانی دولت چین از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تبدیل شدن این کشور به منبع افراطگرایی مسلمانان چین را نشان می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.