«سرگئی لاوروف» روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «گولگور پورواورسون» وزیر امور خارجه ایسلند در مسکو در واکنش به سوالی در مورد اتهام نیروهای دمکراتیک سوریه (کردهای سوریه) به ترکیه مبنی بر نقض تفاهم نامه ۲۲ اکتبر روسیه و ترکیه در سوچی گفت: ما اطلاعاتی در اختیار نداریم که نشان دهد ترکیه این تفاهم نامه را نقض می‌کند.

وی افزود: من به نیروهای دمکراتیک سوریه و در مجموع به رهبری کردهای سوریه توصیه می‌کنم به شرایط خود توجه و مفاد تفاهم نامه سوچی را اجرا کنند. 

لاوروف گفت: پس از انکه موافقت رئیس جمهوری سوریه و رهبری کردهای سوری را درباره تفاهم نامه سوچی دریافت کردیم آمریکا موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد که نیروهای خود رابرای حفاظت از میدانهای نفتی سوریه در این کشور حفظ می‌کند و کردهای سوری نیز اشتیاق خود برای اجرای تفاهم نامه سوچی را از دست دادند و به حمایت از آمریکا امید بستند.

روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات روسای جمهوری دو کشور در سوچی در روز ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ماه) تفاهمنامه ۱۰ ماده‌ای امضا کردند که بر اساس آن شبه‌نظامیان کرد از مناطق مرزی شمال شرق سوریه خارج ‌شوند.

این تفاهمنامه یک ماه پیش به اجرا در آمد و در مناطق مرزی سوریه و ترکیه تا عمق ۳۰ کیلومتری واحدهای پلیس نظامی روسیه و واحدهای مرزبانی ترکیه گشت زنی می‌کنند.

لاوروف افزود: کردهای سوری باید این واقعیت مسلم و بدیهی را بدانند که تامین منافع آنها فقط در چارچوب تمامیت ارضی سوریه و حق حاکمیت این کشور ممکن است.

وی ادامه داد: برای این منظور باید به مذاکره کامل با دولت سوریه بپردازند نه اینکه مواضع غیرسازنده اتخاذ کنند.

نگرانی روسیه از تدارک حمله تروریستی در ادلب

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به صورت منظم اطلاعات نگران کننده‌ای از ادلب دریافت می‌کنیم که در بسیاری از موارد درست از آب در می‌آید.

وی افزود: علت اینکه اقدامات تحریک‌آمیز تحقق نمی‌یابد افشاگری درباره آن از طرف دولت سوریه و روسیه است.

لاوروف خاطرنشان کرد که در زمان حاضر تروریست‌ها با همکاری گروه کلاه سفیدها در حال تدارک یک عمل تروریستی برای صحنه سازی بمباران شیمیایی هستند.

ظهر امروز هم وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای از تدارک حمله شیمیایی توسط تروریست ها در ادلب خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.