رویترز گزارش داد، لبنان از پنج هفته قبل شاهد اعتراضات ضد دولتی است؛ معترضان خواهان کناره‌گیری تمامی مسئولان سیاسی از قدرت هستند.

با وجود این اعتراضات بی‌سابقه که به استعفای سعد حریری، نخست وزیر این کشور در ۲۹ اکتبر و نیز وخامت شرایط اقتصادی منجر شد، هنوز مسئولان لبنان درباره تشکیل کابینه‌ جدید به توافق نرسیده‌اند.

هیئت‌های اقتصادی لبنان که بیشتر شامل تولیدکنندگان و بانکداران بخش خصوصی می‌شود، خواستار تعطیلی موسسه‌های خصوصی از روز پنج‌شنبه تا شنبه جهت تحت فشار گذاشتن احزاب اصلی به تشکیل کابینه‌ جدید و جلوگیری از زیان‌های اقتصادی بیشتر شدند.

این هیئت‌ها اعلام کردند: روشن است گروه‌های سیاسی مسئولیت‌های ملی خود را بر عهده نمی‌گیرند و در زمینه ایجاد راه‌حل‌هایی برای بحران کنونی جدیت لازم را نشان نمی‌دهند.

بانک‌های لبنان هفته گذشته بازگشایی شدند. آنها تقریبا از ابتدای اعتراضات در ۱۷ اکتبر از ترس خروج سرمایه‌ها در شرایطی که لبنان با کمبود شدید ارز مواجه است، تعطیل شده ‌بودند و همچنین شرایط بسیار سختی برای برداشت و انتقال وجه به خارج تعیین کردند.

هنوز مشخص نیست آیا بانک‌های لبنان از فراخوان اعتصاب حمایت می‌کنند یا نه.

کمبود شدید ارز در لبنان باعث ایجاد بازار سیاه شده و قیمت دلار از ابتدای اعتراضات رو به افزایش گذاشته و روز دوشنبه به ۲۰۰۰ لیره رسید.

هیئت‌های اقتصادی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کردند که تحرکاتشان تا تشکیل کابینه موردنظر متوقف نخواهد شد و گام‌های بعدی متعاقبا اعلام می‌شوند.

فراخوان اعتصاب سه‌روزه ساعاتی پس از شکل‌گیری درگیری در اتوبانی در بیروت میان حامیان حزب‌الله و جنبش امل و حامیان سعد حریری اعلام شد.

حامیان حزب‌الله و جنبش امل تلاش کردند مسیر را بازگشایی کرده و تظاهرکنندگان را به خانه‌هایشان بازگردانند.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ایجاد چنین مانعی را تهدیدی برای سلامت مردم و آرامش اجتماعی دانست. ارتش لبنان نیز برای باز نگه‌ داشتن راه‌ها تلاش می‌کند اما تعهد داده از ابزارهای مسالمت‌آمیز استفاده کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.