خبرگزاری داچ نیوز به نقل از منابع دولتی نوشت: ناو نظامی هلند قرار است از ژانویه سال آینده به مدت ۶ ماه در ناوگان دریایی اروپا به رهبری فرانسه حضور داشته باشد.

خبر الحاق ناو هلند به ناوگان دریایی فرانسه در خلیج فارس در حالی منتشر می شود که پارلمان هلند روز شنبه اعلام کرد: این ابتکار عمل می تواند از اوایل سال آینده آغاز شود و حدود ۱۰ دولت اروپایی و غیر اروپایی در انتظار تصویب های پارلمان خواهند بود.

فرانسه پس از پیوستن به ائتلاف دریایی بین الملل تحت رهبری آمریکا در حمایت از تانکرهای نفتی و کشتی های باری در تنگه هرمز، فشار بسیاری بر دیگر کشورهای اروپایی برای ملحق شدن به ائتلاف آورده است.

"فلورانس پارلی" وزیر دفاع فرانسه با حضور در پایگاه دریایی کشورش در ابوظبی روز گذشته به خبرنگاران گفت: پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی به مقر اصلی ماموریت‌های دریایی تحت هدایت اروپا برای محافظت از آبهای خلیج‌فارس تبدیل خواهد شد.

پارلی افزود: این مرکز فرماندهی میزبان حضور ده‌ها نماینده از کشورهای ائتلافی را در بر خواهد داشت.

وزیر دفاع فرانسه روز شنبه در پانزدهمین نشست سالانه «گفتمان منامه» در بحرین با انتقاد از «بی‌عملی» و اقدامات ناکافی آمریکا در برابر بحران‌های خاورمیانه گفت: عدم واکنش واشنگتن بویژه در برابر حملات اخیر در منطقه خلیج فارس بسیار نگران کننده است.

فرانسه حامی اصلی برنامه ایجاد نیروی دریایی به رهبری اروپا برای اطمینان از حمل و نقل ایمن در تنگه هرمز پس از حملات نفتکش ها است.

وزیر امور خارجه فرانسه درحالی از تلاش اروپایی برای تامین آبهای راهبردی منطقه خلیج فارس سخن گفته که کشورش هزاران کیلومتر آن سوتر از منطقه خلیج فارس واقع شده است.

جمهوری اسلامی ایران که به تازگی طرح ابتکار صلح هرمز را به کشورهای منطقه پیشنهاد کرده و معتقد است که تامین امنیت آبهای خلیج فارس و بویژه تنگه راهبردی هرمز به عنوان شاهراه انرژی جهان، جز به دست کشورهای منطقه تامین نخواهد شد و ائتلافی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بهترین و موثرین راه تامین این منطقه راهبردی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.