رای الیوم گزارش داد، بنی گانس، رهبر ائتلاف آبی‌-سفید اظهار کرد که از نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواسته به تصمیمات دستگاه قضایی احترام گذاشته و به خواسته بیشتر شهروندان اسرائیلی برای کناره‌گیری از این سمت توجه و برای اثبات بی‌گناهی خود تلاش کند.

نتانیاهو اولین نخست وزیر اسرائیل است که در برخی پرونده‌های فساد متهم شده است.

آویخای مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه نتانیاهو را در سه پرونده فساد به کلاهبرداری، خیانت در امانت و گرفتن رشوه متهم کرد.

بیانیه روز پنج‌شنبه تنها یک روز پس از شکست گانس در تشکیل کابینه پس از انتخابات سپتامبر منتشر شد.

گانس پس از آنکه نتانیاهو نتوانست ائتلافی برای تشکیل دولت به دست آورد مامور تشکیل کابینه شده بود.

همچنین گانس از نتانیاهو خواسته بود با دولت یکپارچه‌ای که در آن پست نخست وزیری به صورت تناوبی است موافقت کند تا به این ترتیب شخص نخست وزیر بتواند پیش از بازگشت به سمت خود مشکلات حقوقی‌اش را حل کند.

رهبر حزب آبی سفید گفته بود: در شرایط فعلی خواستار تشکیل یک کابینه یکپارچه و تا حد امکان گسترده هستم. من ظرف دو سال اول پست نخست وزیری را برعهده خواهم داشت و در این مدت نتانیاهو می‌تواند بر مسائل حقوقی خود تمرکز کند و در صورتی که بی‌گناهی‌اش ثابت شود می‌تواند به سمت خود بازگردد. این تنها راه جایگزین برای برگزاری انتخابات جدید است.

جدعون سار، عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود خواستار برگزاری انتخاباتی مقدماتی در این حزب ظرف یک روز آینده شد تا بدین ترتیب رهبر جدید حزب فرصتی برای تشکیل ائتلاف بیابد.

در قوانین اسرائیل، تازمانی که اتهامات مطرح شده علیه نتانیاهو اثبات نشود وی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود نیست.

از سوی دیگر عصر شنبه مناطق مختلف اراضی اشغالی شاهد تظاهرات گروه‌های حامی و مخالف نتانیاهو پس از انتشار لیست اتهامات او بودند.

روزنامه عبری زبان آحارونوت نوشت: دو تظاهرات در قدس اشغالی در نزدیکی محل اقامت نتانیاهو آغاز شد که در اولین راهپیمایی ۳۵۰ تن از حامیان نتانیاهو و در راهپیمایی دوم نزدیک به ۱۰۰ تن از مخالفان او شرکت داشتند.

یکی از مخالفان اظهار کرد: هر فردی که "کورکورانه" از نتانیاهو حمایت کند به او یادآوری می‌کنیم او در "خطرناک‌ترین حالت تخریب دموکراسی" شرکت دارد. نتانیاهو باید کناره‌گیری کند و کابینه جدیدی تشکیل شود. مردم اسرائیل مخالف نتانیاهو هستند و اگر او استعفا ندهد باید کابینه جدیدی تا پیش از انحلال پارلمان فعلی تشکیل شود.

او خطاب به حزب لیکود افزود: این روزها، روزهای پایانی فعالیت سیاسی نتانیاهو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.