به گزارش رویترز، مسئولان بندر ام القصر در گفت و گو با این خبرگزاری اعلام کردند که نیروهای امنیتی عراق پس از متفرق کردن معترضان که ورودی ام القصر را مسدود کرده بودند، توانستند بندر را بازگشایی کنند.

رویترز افزود: کارمندان بندر مزبور توانستند امروز (جمعه) وارد محل کار خود شوند ولی فعالیت این بندر همچنان آغاز نشده است.

پیش از این فعالیت بندر ام القصر در پی اعتراضات گسترده در عراق از ۷ آبان به مدت ۱۰ روز متوقف و سرانجام ۱۸ آبان ماه بازگشایی شد اما بار دیگر از دوشنبه گذشته معترضان ورودی های بندر را مسدود کردند.

بندر ام القصر در ۶۰ کیلومتری جنوب بصره واقع شده و دارای ۱۲ سکوی اصلی و ۸ سکوی فرعی است که علاوه بر اینکه یکی از مرزهای مهم آبی عراق برای واردات کالا از جمله غلات، روغن های نباتی و شکر به شمار می رود بیشترین نفت این کشور نیز از طریق این بندر به خارج صادر می شود.

مرحله نخست اعتراضات مردم عراق روز اول اکتبر (۹ مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، به طوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی شدند و برخی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند.

موج دوم اعتراضات در عراق بار دیگر از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) آغاز شد و اکنون تلاش های دولت و دیگر نهادهای مسئول عراقی برای کنترل اوضاع و بهبود وضع معیشیتی مردم ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.