به گزارش بی بی سی، حدود ۸ روز پیش بود که نخستین جلسه علنی رسیدگی به تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پرونده موسوم به اوکراین گیت در مجلس نمایندگان آغاز به کار کرد. ترامپ نیز همزمان با آغاز جلسات علنی، با انتشار ویدئویی در توییتر رسمی کاخ سفید تحقیقات استیضاح خود را «بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ سیاسی آمریکا» خواند.  در بحبوحه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ، کاخ سفید متن مکالمه اول او با رئیس جمهوری اوکراین را منتشر کرد و جلساتی با حضور مقام های مختلف برای شهادت دادن در مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد که در ادامه برخی تحولات را می خوانید:

به گزارش بی بی سی، بیل تیلور سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین و جورج کنت یکی از مقام‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا اولین افرادی بودند که در جریان رسیدگی علنی به تخلف ادعایی دونالد ترامپ در گفتگو با همتای اوکراینی‌اش در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دادند.

در ادامه دومین جلسه برگزار شد و دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در جریان تحقیقات استیضاح، سفیر سابق خود در اوکراین را که شاهد این جلسه بود، به باد انتقاد گرفت. همزمان با دومین جلسه استیضاح در آمریکا، ترامپ در حساب توییتری خود نوشته: "هرجا که پای ماری یووانویچ رسیده وضع خراب شده، کارش را با سومالی شروع کرد. وضعیت آنجا چطور است؟"ماری یووانویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین در واکنش به این توییت‌ها گفت این رفتار بسیار "مرعوب کننده است".ترامپ کمی بعد دوباره در توییتر نوشت، حرف‌هایش به هیچ‌وجه مرعوب کننده نیست.

در همین راستا و در بحبوحه تحقیقات کنگره ایالات متحده برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت ترامپ به ارتشاء و رشوه‌گیری در پرونده «اوکراین‌گیت» اعتراف کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»  پلوسی با تاکید بر اینکه ارتشاء جرمی است که طبق قانون اساسی آمریکا می‌توان با آن یک رئیس‌جمهور را استیضاح کرد، افزود: «چیزی که رئیس‌جمهور [ترامپ] به آن اعتراف کرده و می‌گوید درست است، من می‌گویم که کاملا غلط است. این رشوه‌گیری است».

موضوع استیضاح ترامپ که به سوژه رسانه های آمریکایی تبدیل شده است این بار به یک مچ گیری در ماجرای اوکراین گیت انجامید. در همین راستا دو رسانه آمریکایی در گزارش‌های جداگانه به حذف یک بخش از اولین تماس تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با همتای اوکراینی در بحبوحه تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ، اشاره کرده‌اند. «نیویورک تایمز» و «سی‌ان‌ان» با انتشار گزارش‌هایی به اقدام کاخ سفید در انتشار متن اولین مکالمه تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به تاریخ ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت)، از حذف جنجالی و سوال‌برانگیز یک جمله ترامپ خبر دادند. نیویورک تایمز نوشت: «متن منتشر شده کاخ سفید در ماه آوریل، روایت متفاوتی ارائه می‌کرد. در خلاصه ( متن تماس تلفنی ترامپ و زلینسکی) که با فاصله کوتاهی بعد از این تماس در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، دولت (آمریکا) اعلام کرده بود که آقای ترامپ "برای اجرای اصلاحات به منظور تقویت دموکراسی، افزایش رفاه و ریشه‌کن کردن فساد (در اوکراین)" به آقای زلینسکی قول همکاری داده بود». سی‌ان‌ان نیز نوشت: «یک مورد مهم از حذفیات وجود دارد. ترامپ (طبق این متن) هرگز اشاره‌ای به فساد نمی‌کند به رغم آنکه در روایت رسمی آن زمان کاخ سفید او بر تعهد خود برای همکاری به منظور "ریشه‌کنی فساد" (در اوکراین) تاکید کرده بود».

به گزارش رویترز، در حالی که جلسات علنی تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر رسوایی «اوکراین‌گیت» در مجلس نمایندگان این کشور ادامه دارد، «جنیفر ویلیامز» مشاور و دستیار مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که یکی از افراد حاضر در تماس تلفنی جنجالی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی خود بوده، در جلسه محرمانه و پشت پرده مجلس نمایندگان این کشور گفت، اظهارات ترامپ، «نامناسب» و «غیرمعمولی» بوده است.

با افشای جزئیات جدید در جلسات  آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا دونالد ترامپ را یک "شارلاتان" و "بزرگترین تهدید برای دموکراسی" در کشورش دانست. شف در سخنرانی در یک مراسم مربوط به حزب دموکرات در شهر لانگ بیچ ایالت کالیفرنیای آمریکا با اشاره به ترامپ گفت: بزرگترین تهدید علیه حیات و سلامت دموکراسی کشور ما از داخل سربرآورده است.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، او در ادامه صحبتهایش وعده داد، ترامپ را "به همانجایی که اول بود بفرستد" اما این کار باید با سنت دموکراتیک یعنی از طریق رای‌گیری انجام شود.

به گزارش سی بی اس، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن مقایسه دونالد ترامپ با ریچارد نیکسون، گفت، این "همتای بدنام ترامپ" دست‌کم آنقدر به کشورش اهمیت می‌داد که قبل از استیضاح، خودش استعفا داد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از رسوایی واترگیت اشاره کرد و گفت: آنچه دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا انجام داده "بسیار بدتر" از آن چیزی است که نیکسون انجام داده بود. نیکسون دست‌کم آنقدر برای آمریکا اهمیت قائل بود که قبل از استیضاح، خودش استعفا داد و پذیرفت که اینگونه نمی‌شود ادامه داد.  پلوسی در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید کرد: به ترامپ هشدار داده‌ام که اگر بخواهد افشاگر دولت را که به آغاز این روند استیضاح کمک کرد، مورد تهدید و ارعاب قرار دهد با من طرف خواهد بود. من مطمئن هستم که ترامپ این افشاگر را مورد تهدید و ارعاب قرار نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به نمایندگان حزب دموکرات، به شدت با این استدلال برخی از جمهوریخواهان آمریکا مبنی بر این که آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نه از طریق استیضاح بلکه باید از طریق انتخابات تعیین شود، مخالفت کرد. وی تاکید کرد، این وظیفه مجلس نمایندگان آمریکا بر طبق قانون اساسی است که درباره تخلفات رئیس اجرایی کشور تحقیق کند.

او در این نامه خود نوشت: این حقیقتی بی چون‌وچرا است که رئیس جمهور از قدرت و اختیاراتش در راستای منافع شخصی و سیاسی و به قیمت چشم‌پوشی از منافع امنیت ملی ما سواستفاده کرده است. این گفته که "بگذاریم انتخابات درباره ترامپ تصمیم بگیرد"، یک پاسخ ضعیف به جلسات استماع (روند استیضاح ترامپ) است.

پلوسی تاکید کرد: این موضع گیری خطرناک تنها موجب تشدید فوریت برای برخورد ما می‌شود زیرا رئیس جمهور یکپارچگی فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به خطر میندازد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، با موج حملات جدید علیه ترامپ وی در توئیتی دستیار معاون خود را پس از آنکه در جریان ایراد شهادت در کنگره، گفتگوی تلفنی ۲۵ ژوئیه او با همتای اوکراینی‌اش را "نامناسب و غیرعادی" خواند مورد حمله و انتقاد قرار داد و وکیل ترامپ هم روند ایراد شهادت شاهدان این تحقیقات را "مضحک" و بدون دستاورد خوانده است.  رئیس جمهور آمریکا در توئیتی به این اظهارات ویلیامز واکنش نشان داده و گفت:"به جنیفر ویلیامز، هر کسی که هست، بگویید هم متن مربوط به گفتگوهای تلفنی ریاست جمهوری را بخواند و هم بیانیه‌هایی که اخیرا اوکراین منتشر کرده است و بعد از آن برود با دیگر کسانی که هرگز حامی ترامپ نبودند، که من آنها را نمیشناسم و هرگز درباره آنها هم چیزی نشنیده‌ام، ملاقات کرده و روی یک حمله بهتر علیه رئیس جمهور کار کند. 

ترامپ در توئیتی دیگر هم به آنچه که او "دموکراتهای دیوانه و بیکار" خواند، حمله کرده و آنها را متهم کرد به این که "استیضاح را تبدیل به یک سلاح حزبی روتین کرده اند". او نوشت: "این بسیار برای کشور ما بد است و چیزی نیست که بنیانگذاران کشور ما مدنظر داشتند".

ترامپ در توئیت دیگری هم گفت: "جمهوریخواهان و دیگران باید به یاد داشته باشند رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اوکراین هر دو گفتند که هیچ فشاری (از سمت دولت آمریکا) روی آنها وجود نداشته است. آنها صحبتی از این که پول در نظر گرفته شده به آنها پرداخت نشده نکرده‌اند و بدون هیچ پیش‌شرطی پولشان را به دست آوردند. اما چرا آلمان، فرانسه و اروپا پولی به اوکراینی‌ها پرداخت نمی‌کنند".

به گزارش سی ان ان، در ادامه سلسله تحقیقات درباره ترامپ، «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در جلسه علنی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تأیید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در کاخ سفید را مشروط به آغاز تحقیقات در خصوص «جو بایدن» رقیب انتخاباتی‌اش کرده بود. ساندلند همچنین تأکید کرد که به دستور «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ، کمپین فشار بر اوکراین به منظور آغاز تحقیقات درباره پسر بایدن را پیش برده است. ساندلند در آغاز جلسه علنی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و در طول این جلسه تأکید کرد که «به دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا» با «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ در خصوص موضوعات مربوط به اعمال فشار به اوکراین برای تحقیق درباره بایدن همکاری داشته است.وی با اشاره به خود، «ریک پری» وزیر انرژی و «کورت ولکر» نماینده سابق آمریکا در امور اوکراین گفت: «ما خواستار همکاری با جولیانی نبودیم و به زبان ساده، دستوراتی که به ما محول شده بود، اجرا کردیم».ساندلند سپس به چندین گفت‌وگو اشاره کرد که با ترامپ درباره آغاز تحقیقات اوکراین در خصوص دو موضوع داشته است. یکی از این تحقیقات درباره شرکت «بریسما» بوده که پسر بایدن سابقاً در اوکراین یکی از اعضای هیأت مدیره آن بوده است و تحقیقات بعدی در خصوص توطئه‌ برای مداخله اوکراین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بوده است.

اوکراین‌گیت؛ سفیر آمریکا، «بده بستان» کاخ سفید و اوکراین را تأیید کرد

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به افشاگری «گوردون ساندلند»، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و گفت: «من او را خیلی خوب نمی‌شناسم. با او زیاد صحبت نکرده‌ام. آدمی نیست که من او را خوب بشناسم، با این حال آدم خوبی به نظر می‌رسد.»

آیا عرصه بر ترامپ تنگ تر شده است؟

تارنمای خبری "یو.اس.ای تودی نیز گزارش داده است که  کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که روند تحقیقات استیضاح از رئیس جمهوری آمریکا بر سر ماجرای «اوکراین گیت» را دنبال می کند، با حضور ۹ شاهد که از مقام های کنونی و پیشین آمریکایی هستند، این هفته وارد دومین هفته خود می شود.

به گزارش ایرنا، در چند جلسه استماعی که تاکنون برگزار شده، «بیل تیلور» سرپرست موقت سفارت آمریکا در اوکراین، «جورج کنت» معاون وزارت خارجه و «مری یووانوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین، به پرسش ها پاسخ داده اند. همچنین در برخی جلسات، دیپلمات های آمریکا در اروپا همچون «الکساندر ویندمن» و «جنیفر ویلیامز» در کنار برخی مقامات دیگر همچون «کورت ولکر» و «تیموتی موریسون» به ابهامات نمایندگان در مورد نوع رابطه آمریکا و اوکراین و تحولات مربوط به فشارهای دفتر رئیس جمهوی پرداختند.

در آن سو چهره های شاخص دموکرات به ویژه «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اتهام دونالد ترامپ را  سوءاستفاده از قدرت و حتی گرفتن رشوه عنوان می کنند.

با این‌حال همانگونه که نشریه اینترنتی بازفید نیوز آورده است دموکرات ها امیدوارند تا بتوانند از طریق جلسات استماع استیضاح دیدگاه گروه ها و افکارعمومی را نسبت به ترامپ  تغیییر دهند. همچنین، دموکرات ها تصور می کنند در پرونده استیضاح با موفقیت به پیش می روند اما در طرف مقابل جمهوریخواهان نیز از جلسات استماع برای یافتن بهترین واکنش ها و بهره برداری از سخنان شاهدان در چارچوب تئوری توطئه تلاش می کنند.

تحلیلگران می گویند شاید دموکرات ها بتوانند در مرحله نخست در مجلس نمایندگان این پرونده را با موفقیت به پیش ببرند و رای بیش از نیمی از نمایندگان را کسب کنند اما کسب رای موافق دو سوم سناتورها امری سخت و حتی بعید به نظر می رسد. با این وجود، کارشناسان هدف دموکرات ها را نه استیضاح و برکناری ترامپ بلکه استفاده از ظرفیت های استیضاح برای تغییر نگرش ها در پای صندوق های رای انتخابات ۲۰۲۰ ارزیابی می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.