در روزهای گذشته مطالبی با ادعای شلیک تیر به سمت معترضان از سوی هلی‌کوپتری حامل امام جمعه شهر جدید صدرا  منتشر شد که خلبان بالگرد و متخصص تجهیزات هوایی این فرضیه را غیرممکن دانست و امام جمعه صدرا نیز به بیان واقعیت در این باره و همچنین رخدادهای اخیر در صدرا اقدام کرد.

امکان نشستن بالگرد بر پشت بام خانه ممکن نیست

یک متخصص تجهیزات هوایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هلی کوپترهایی که در حال حاضر در اختیار نیروی نظامی و انتظامی در شیراز قرار دارد، امکان نشستن روی پشت بام منزل معمولی را با توجه به اینکه پشت بام منازل لبه داشته و تجهزاتی مانند کولر و ... روی آن نصب است را ندارند.

علیرضا زارعی نژاد ادامه داد: این بالگردها ابعاد بزرگی دارد و از این رو، قابلیت نشستن با این هلی‌کوپترها بر پشت بام منازل معمولی وجود ندارد.

عدم امکان شلیک از داخل هلی‌کوپتر 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای شلیک گلوله از هلی کوپتر به سمت معترضین نیز گفت: نیروهای نظامی و امنیتی در درگیری‎های شهری حق شلیک گلوله جنگی ندارند و حداکثر از سلاح‌های شات گان و ساچمه زنی (تیر پلاستیکی) استفاده می شود که برد مورد نیاز برای استفاده از این سلاح ها نیز حداقل ۵۰ متر است که پرواز هلی کوپتر در فضای شهری در این ارتفاع امکان پذیر نیست و عملا این فرضیه و شلیک از داخل هلی کوپتر به سوی معترضان را رد می کند.

وی اضافه کرد: حداقل ارتفاع استاندارد پرواز با بالگردهای موجود در شیراز بر فراز شهر ۵۰۰ پا یا ۱۸۰ متر است و پرواز در کمتر از این ارتفاع خصوصا در مناطق شهری بسیار خطرناک است و خبره ترین خلبان ها نیز این کار را انجام نخواهند داد.

داستان سرایی است

امام جمعه شهر جدید صدرا در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا درباره این موضوع و همچنین اتفاقات اخیر این شهر،گفت: شلیک گلوله به سمت معترضان از سوی بالگردی که گفته شده حامل من بوده کاملا کذب و دروغ و حاصل داستان سرایی معاندین نظام است.

حجت الاسلام غلامعلی حسین‌نژادیان افزود: در اخبار کذبی که گویا از سوی رسانه‌های معاند منتشر شده آمده است که به دلیل هجوم معترضین به منزل امام جمعه صدرا،من درخواست انتقال توسط هلی کوپتر را داده‌ام؛ تمام این موضوعات داستان سرایی و کذب محض است و هیچ سنخیتی با واقعیت ندارد و هرگز به منزل امام جمعه صدرا تعرضی صورت نگرفته است.

امام جمعه صدرا با بیان اینکه منزلی که وی به همراه خانواده در حال حاضر در آن ساکن هستند،خانه‌ای نسبتا فرسوده و جزء اولین منازلی است که در این شهر جدید بنا شده است، گفت: سازه منزلی که در آن سکونت دارم نسبتا فرسوده است و سقف آن نیز به گونه ای است که تحمل وزنی معادل نصف وزن یک هلی کوپتر را هم ندارد.

وی ادامه داد: منزل من تا محلی که در روزهای گذشته مرکز تجمع معترضین در صدرا بوده حدود سه کیلومتر فاصله دارد و در پی وقایع اخیر نیز هرگز معترضین و حتی اغتشاشگران به خانه من هجوم نیاوردند.

حسین‌نژادیان اضافه کرد: براساس اطلاعات کسب شده یک فروند هلی کوپتر در روز شنبه گذشته برای پشتیبانی و جلوگیری از تصرف حوزه مقاومت بسیج شهر صدرا توسط اغتشاشگران به این منطقه آمده که آن هم هرگز به سوی معترضین تیراندازی نکرده است که فیلم پرواز این بالگرد به موضوع انتقال امام جمعه نسبت داده شده است.

دفتر امام جمعه به آتش کشیده شد

وی با بیان اینکه بخش اعظم درگیری‌ها در این شهر روز شنبه گذشته در محل حوزه مقاومت بسیج صدرا رخ داده است گفت: متاسفانه شامگاه شنبه گذشته اغتشاشگران به دفتر امام جمعه صدرا نیز هجوم آورده و این محل را به آتش کشیدند.

امام جمعه صدرا با بیان اینکه بعد از آتش سوزی دفتر امام جمعه صدرا دستگاه های امدادی به دلیل ممانعت اغتشاشگران نتوانستند به محل آتش سوزی آمده و حریق این محل را اطفا کنند،افزود: دفتر امام جمعه صدرا تا بامداد روز یکشنبه سوخت و عملا تجهیزات داخل ساختمان کاملا نابود شد.

وی اظهار داشت: همچنین روز یکشنبه گذشته اغتشاشگران به مسجد امام رضا(ع) صدرا که کمتر از یک سال پیش احداث شده هجوم آورده و خسارت بسیاری به این مسجد وارد کردند.

وی اضافه کرد: منبر، فرش ،کتاب و قرآن های موجود در مسجد امام رضا(ع) صدرا توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شد و سیستم صوتی این مجموعه نیز که اخیرا با هزینه سنگینی تامین شده بود توسط این افراد به سرقت رفته است.

صدرا آرام است

حسین‌نژادیان در ادامه سخنان خود عنوان کرد: از روز دوشنبه گذشته با آمدن نیروهای امنیتی به میدان شرایط در صدرا کم کم به حالت آرامش بازگشت و خوشبختانه اکنون این شهر آرام است.

خسارات به اموال عمومی 

وی اوج درگیری اغتشاشگران در شهر جدید صدرا را متعلق به روزهای شنبه و یکشنبه گذشته دانست و با تاکید بر تفاوت اعتراض و اغتشاش گفت: برخی افرادی که در بین معترضین حاضر شدند اغتشاشگرانی مسلح به سلاح گرم و سرد و همچنین افرادی آموزش دیده‌ بودند.

حسین‌نژادیان افزود: دستگیری عوامل آموزش دیده که اغتشاشات را رهبری می کردند در صدرا،شیراز و سایر نقاط کشور در روزهای اخیر موضوع موثری بود که آتش این ناامنی ها را خاموش کرد.

وی تاکید کرد: دستگیری سرکردگان اغتشاشات اخیر اقدامی موثر بود که هنوز نیز در حال انجام است و این کار منجر به بازگشت آرامش به شهرها و مردم شد.

امام جمعه صدرا با بیان اینکه از روز دوشنبه گذشته کم کم آرامش به شهرصدرا نیز بازگشته،عنوان کرد: به ساختمان های شهرداری صدرا،جایگاه سی ان جی، دفتر امام جمعه، تمام بانک ها و تاسیسات شهری صدرا خسارت جدی وارد شده است.

نیروهای حفاظت فیزیکی شهرداری صدرا کجا بودند؟

وی به تخریب و به آتش کشیده شدن ساختمان‌های شهرداری صدرا اشاره کرد و ضمن انتقاد از عدم پیش بینی مدیریت این مجموعه در حفاظت از اموال عمومی،گفت: متاسفانه مقاومت مورد انتظار از سوی کارکنان شهرداری صدرا برای جلوگیری از تخریب و به آتش کشیده شدن ساختمان شهرداری انجام نشد و در حالی که این نهاد واحد حفاظت فیزیکی متشکل از حدود ۴۰ نفر کارمند دارد ساختمان‌های شهرداری به راحتی توسط اغتشاشگران نابود شد.

حسن نژادیان ضمن ابراز تاسف از عدم مقابله و جلوگیری از تخریب ساختمان های شهرداری صدرا توسط نیروهای این مجموعه،گفت: شهرداری صدرا صدها نفر نیرو دارد اما اغتشاشگران به راحتی اموال این مجموعه که متعلق به مردم است را نابود کردند.

وی تاکید کرد: اگر نیروهای حفاظت فیزیکی شهرداری صدرا برای جلوگیری از چنین رخدادهایی آمادگی لازم را نداشته باشند به چه درد می خورند؟ در شرایط عادی که مسئله ای وجود ندارد که به حضور این افراد احتیاج باشد!

وی با اشاره به تخریب ۳ ساختمان شهرداری صدرا توسط اغتشاشگران ،بیان کرد: اغتشاشگران در دو روز اول هیچ مانعی را سد راه خود ندیدند و به همین دلیل گستاخ تر شده و تا جای ممکن به اموال عمومی آسیب وارد کردند. 

حسین‌نژادیان با بیان این مطلب که با دستگیری عوامل اصلی اغتشاش از روز سوم، فضا به سمت آرامش سوق داده شد،اظهار داشت: در روزهای اخیر چندین منزل تیمی که محل اسکان اغتشاشگران بوده در صدرا و شهرک گلستان شیراز توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف شده است.

شرکت عمران از تخریب نجات داده شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از ادارات مهم در شهر جدید صدرا شرکت عمران این شهر است که مدیرعامل این مجموعه با درایت و پیش بینی درست شرایط و با همکاری نیروهای نظامی شیراز و اعزام ۱۵ نیروی ویژه و مسلح،از وارد شدن خسارت توسط اغتشاشگران به ساختمان این مجموعه جلوگیری شد ودر حالی که چند مرتبه اغتشاشگران به این محل هجوم بردند اما به دلیل اقدامات امنیتی کافی، این مرکز از تخریب در امان ماند.

امام جمعه صدرا بعضی نفوذی‌ها در بین معترضین را افراد آموزش دیده‌ای عنوان کرد و افزود: یکی از افرادی که در اغتشاشات صدرا تاثیرگذار بود و در روزهای گذشته نیز دستگیر شد، فردی وهابی و آموزش دیده است.

همه می آیند

امام جمعه صدرا در ادامه سخنان خود گفت: امروز جمعه با حضور حداکثری مردم صدرا نماز جمعه در این شهر برپا خواهد شد و بعد از برگزاری نماز جمعه تجمع مردم صدرا در محکومیت اقدامات اخیر تخریب گران نیز برگزار خواهد شد که نمازگزاران و آحاد مردم صدرا راهپیمایی خود را از مصلای نمازجمعه تا مقبره شهدای گمنام این شهر ادامه می دهند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر آرامش بر فضای شهر جدید صدرا حاکم است و باید به سرعت مسئولان مربوطه جایگاه های سوخت و بانکهایی که مورد هجوم قرار گرفته را به چرخه خدمات رسانی به مردم وارد کنند تا روال عادی در این شهر برقرار شود.

شهر جدید صدرا با جمعیتی حدود ۱۵۰ هزار نفر در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

اعتراض ها به اصلاح قیمت بنزین که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان به اجرا گذاشته شد، در شهرهای مختلف اشکال متفاوت داشت.

در برخی شهرها این اعتراض ها تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه شد. این موضوع در شیراز، صدرا و کازرون سبب شد که برخی اغتشاشگران از این اعتراضات سوء استفاده کرده و اقدام به تخریب تاسیسات شهری،اماکن عمومی و خصوصی مردم کنند.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از شامگاه جمعه تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا و تصمیم همه اجزای نظام است.

همچنین دولت با توجه به دغدغه هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی که از این مسیر به دست می آید در قالب یارانه ای جداگانه به حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند و مهمترین مساله دولت در این اصلاح قیمت ، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.

دولت تاکید کرده است که ۶۰ میلیون ایرانی طبق جدول زمان بندی از  یارانه اصلاح قیمت بنزین بهره‌مند خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.