به گزارش خبرگزاری آناتولی، اعتراضات در لبنان امروز(چهارشنبه) نیز برای سی و پنجمین روز متوالی در تعدادی از مناطق شمال این کشور ادامه یافت و معترضان برخی از مسیرها را بستند.

معترضان از ساعات اولیه صبح امروز اتوبان المنیه در شمال لبنان را بستند و لاستیک‌ها را در مسیرها به آتش کشیدند و تنها به خودروهای نظامی و صلیب سرخ اجازه حرکت دادند.

بانک‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها در تمامی مناطق لبنان امروز فعالیت خود را از سرگرفتند. معترضان خواهان تشکیل دولت تکنونکرات و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شدند.

آن‌ها بر لزوم حل سریع اوضاع اقتصادی و محاکمه مفسدان تأکید کردند.

سعد حریری بعد از اعتراضات گسترده مردم از سمت نخست‌وزیری استعفا کرد. درحال حاضر اختلافاتی میان احزاب سیاسی لبنان درباره تشکیل دولت جدید وجود دارد و هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

از سوی دیگر مقامات لبنان امروز ۱۲ معترض را بازداشت کردند.

سه‌شنبه‌شب نیز میدان ریاض الصلح شاهد درگیری‌هایی میان ده‌ها معترض و نیروهای ضد شورش بود.

در همین راستا روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد که فرانسه به شدت بر لبنان برای انتخاب مجدد سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر فشار می‌آورد.

این روزنامه نوشت که پاریس در اتخاذ موضع واضحی درباره تحرکات مردمی در لبنان تعلل می‌کند. به رغم اینکه اعتراضات در لبنان با تحرکات جلیقه‌زردها تفاوت دارد و به نظر می‌رسد موضع فرانسه حمایت از آزادی تظاهرکنندگان است اما ماکرون کاملا به شکل واضح خود را از اتخاذ موضع درباره تظاهرات لبنان دور نگه داشته است.

بعد از سفر کریستوف وارنو، فرستاده فرانسه و مدیر اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه فرانسه ریاست‌جمهوری این کشور به شکلی متفاوت موضع خود را نشان می‌دهد. پاریس از طریق روند تشکیل دولت موضع خود را درباره لبنان آشکار می‌کند.

به گفته الاخبار فرانسه تنها انتخاب مجدد حریری به عنوان نخست‌وزیر را تأیید نمی‌کند بلکه شرکای وی در حل و فصل و فعالیت دولتی را نیز تأیید می‌کند؛ چراکه به منافع شرکت‌های فرانسوی توجه دارد که برای سرمایه‌گذاری در لبنان تلاش می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.