سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین با بیان این مطلب اظهار داشت: با بحرین در خصوص مناقشه اعراب و اسراییل ازجمله باتوجه به تلاش برای بازبینی قوانین بین‌المللی در قبال این روند (از سوی آمریکا) مواضع مشترک داریم.

لاوروف تصریح کرد: اطمینان داریم که گفت‌وگوهای مستقیم بین فلسطین و اسراییل می‌تواند این مناقشه در منطقه را حل کند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه‌ شب اعلام کرد: دولت ترامپ "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.

وی افزود: دولت ترامپ سیاست اتخاذ شده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.

پمپئو تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است.

پمپئو اظهار کرد: در سال ۱۹۷۸ دولت جیمی کارتر سی و نهمین رییس جمهوری اقدامات اسرائیل در خصوص شهرک‌های یهودی نشین را مطابق با قوانین بین المللی ندانست ولی دولت رونالد ریگان چهلمین رییس جمهوری آمریکا با آن مخالفت کرد.

بر رویکردهای جمعی در خلیج فارس تاکید داریم

لاوروف در ادامه سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد که با همتای بحرینی خود به تفصیل درباره اوضاع خلیج فارس گفت‌وگو کرده و دو طرف در این عرصه دیدگاه‌های مشترک دارند.

وی افزود: ما اتفاق نظر داریم که سیر اوضاع بر اساس سناریوی بکارگیری زور پیامدهای بسیار منفی برای امنیت منطقه و جهان خواهد داشت.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما در این مورد دیدگاه مشترک داریم که رویکردهای جمعی و همکاری بین کشورهای منطقه و بازیگران غیرمنطقه‌ای ازجمله اعضای دائمی شورای امنیت باید بکار گرفته شود.

توصیه به کردهای سوریه برای امید نبستن به آمریکا

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه حقوق همه ساکنان سوریه و اقلیت‌های قومی و مذهبی این کشور را به رسمیت می‌شناسد و این موضع در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت نیز تایید شده است.

لاوروف در ادامه تصریح کرد که روسیه حقوق کردهای سوریه را نیز می‌پذیرد و در همین حال معتقد است که کردها و نیروهای دمکراتیک سوریه باید گفت‌وگوهای مستقیم با دولت سوریه را آغاز کنند.

وی افزود: کردهای سوریه نباید به آمریکا و حمایت دائم این کشور امیدوار باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.