نرسی قربان اظهار داشت: حذف یک‌باره این یارانه‌ها نه ممکن است و نه اجرایی، بلکه ضرورت دارد سیاستگذاران گام به گام در این مسیر حرکت کنند و حجم یارانه های پنهان را به نفع اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد حذف کنند.

برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد بنزین پیش از افزایش قیمت یارانه پنهانی برابر با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده بود. به گفته وی بنزین فراورده‌ای گران قیمت است از این رو لازم است تدابیری بر ای استفاده بهینه از این فراورده در دستور کار قرار گیرد.

قربان در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال شاید بهتر بود از سال‌های قبل تدابیری برای کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی، گسترش حمل و نقل عمومی و ... اندیشیده می‌شد، اما هنوز هم دیر نیست و همین حالا می‌توان با این سیگنال قیمتی این اقدامات ویژه و مهمی را در دستور کار قرار داد.

این کارشناس اقتصادی به دولت توصیه کرد در طرح بازپرداخت نقدی منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت بنزین بازنگری کند و راهکار پرداخت غیر نقدی را با هدف ممانعت از رشد نقدینگی و افزایش تورم مورد بررسی قرار دهد.

وی گفت: شاید پرداخت نقدی این اعتبار بدترین راه ممکن برای عبور از این وضعیت باشد؛ چرا که این روند در بلندمدت مشکلاتی را متوجه اقتصاد خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.