هزاران یونانی روز یکشنبه در خیابان‌های «آتن» پایتخت این کشور به مناسبت سالروز قیام دانشجویان دانشکده پلی تکنیک، با شعارهای ضد دولتی و ضد آمریکایی به سمت سفارت آمریکا راهپیمایی کردند.

پنج هزار پلیس نیز در برای کنترل اوضاع حین برگزاری راهپیمایی امروز در خیابان‌های آتن حضور داشتند. این راهپیمایی از مقابل دانشکده پلی تکنیک این کشور آغاز شد.

«آلکسیس سیپراس» نخست وزیر سابق یونان از جمله حاضران در این راهیپمایی بود. وی پیشتر در فیسبوک گفته بود از برگزاری این راهپیمایی به منظور قدردانی از افرادی که در مقابل حکومت وقت یونان مقاومت کرده و شکنجه، حبس و تبعید شدند، حمایت می‌کند.

این قیام در نوامبر (آبان) سال ۱۹۷۳ با شروع تظاهرات گسترده دانشجویی علیه حکومت نظامی وقت یونان که ۶ سال بر این کشور حاکم بود، صورت گرفت. این شورش در ۱۷ نوامبر تشدید شد و در آن روز تانک‌ها درهای دانشکده پلی تکنیک آتن را در هم شکستند. بر اساس آمار غیر رسمی در جریان آن حادثه ۲۳ نفر کشته و بیش از هزار تن مجروح شدند.

سال گذشته نیز این تظاهرات به خشونت کشیده شد و پلیس در مواجهه با تظاهرات‌کنندگان اقدام به استفاده از گاز اشک‌آور کرد و شمار زیادی در ساعات اولیه شب بازداشت شدند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.