«براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از ساعت صفر بامداد (۲۴ آبان) سهمیه بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز به شرح زیر است...»، این جمله‌ای ابتدایی اطلاعیه‌ای بود که  شرکت ملی پخش فراورده های نفتی درباره خبر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین آورده بود.

جمله ای که حکایت از آن داشت که این تصمیم که ذیل جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا گرفته شده نه تصمیم یک قوه و مشخصا دولت که تصمیم کلیت نظام در بحث مدیریت مصرف سوخت است.

با این وجود اما به مانند همیشه برخی از مخالفان دولت و دلواپسان همیشگی تلاش کردند با نادیده گرفتن این مهم، افزایش قیمت بنزین را تصمیم دولت اعلام کنند و بهانه‌ای برای حمله به دولت برای خود دست و پا کنند.

تریبون های نماز جمعه حامی طرح مدیریت مصرف سوخت

این درحالیست که تریبون‌های نمازجمعه که چند ساعت بعد از اجرای این تصمیم باز شده بود به خوبی نشان می‌داد که ائمه جمعه از تصمیم سران نظام به خوبی آگاهند و از این تصمیم نظام حمایت کردند و البته در کنار آن هم توصیه ها و تذکراتی به دولت، مجلس و قوه قضائیه درباره گرانی کالاها داشتند.

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در این باره گفت: آن طوری که به من توضیح دادند درباره مسئله بنزین، دولت و مجلس و همان فرهیختگانی که مربوط به مسائل اقتصادی هستند، تصمیم گرفته‌اند. باید به اجرای این طرح توجه کرد، باید دقت و نظارت کرد.

وی افزود: علاوه بر نظارت و اجرا باید به آن کسی که کالا می‌فروشد گفت که چه ربطی دارد اگر بنزین گران شد آن کالاها هم باید گران شود؛ باید انصاف باشد. آنهایی که مساله بنزین را مطرح می‌کنند در واقع یک مساله اقتصادی را تصویر می‌کنند، بنابراین اجرای آن مهم است و نباید بروند دنبال اینکه اگر بنزین گران شد، بقیه کالاها هم گران شود و بعد بحران درست کنند؛ باید انصاف داشت.

سید مصطفی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز نیز درباره اصلاح قیمت بنزین از تریبون نماز جمعه گفت: دولت با تعیین تکلیف یارانه‌ها و سبد کالای بیش از ۱۸ میلیون خانوار، در خصوص مشکلات معیشتی و خدمات درمانی اقشار آسیب پذیر تدبیری بیندیشد و با تدبیر و مدیریت جدی عواید حاصل از افزایش قیمت را صرف رونق اقتصادی و تولید ملی و تقویت زیرساخت‌ها کند. مراقب باشید از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شده و این اقدام موجب شکوفایی اقتصادی شود.

دلواپسان بهانه جدید برای حمله به دولت یافتند

با این وجود اما از روز گذشته آتش انتقادات شعله ور تر شد و حتی کار به خط و نشان کشیدن برای دولت با طرح سه فوریتی هم رسید. آنچنان که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده نزدیک به جبهه پایداری در واکنش به طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، با انتقاد از دولت گفت: دولت بدون در نظر گرفتن معیشت مردم قیمت بنزین را افزایش داده در حالی که مجلس مخالف این تصمیم است.وی هم‌چنین خبر داده بود که نمایندگان طرح سه فوریتی تهیه کرده تا قیمت بنزین به حالت قبل برگردانند. طرحی که به ادعای او به امضای ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود و مجتبی ذوالنوری، رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم جزو امضاکنندگان آن بود.

طرح سه فوریتی چه می گوید؟

طرح‌های سه فوریتی که به ندرت مجلس به استفاده از این ابزار قانونی و نظارتی ورود می کند، در شرایط کاملا اضطراری و حیاتی و برای مقابله سریع با خسارت حتمی قابلیت استفاده دارد.  سوال اینجاست که این تصمیم کلان نظام چه حالت اضطراری و حیاتی داشت که تندروهای منتقد دولت با عجله به سراغ آن بروند؟ حامیان پشت پرده این طرف آیا واقعا نمی دانستند که تصمیمی به این مهمی بدون هماهنگ با دیگر قوا از سوی دولت قابلیت اجرا نخواهد یافت؟ آیا دلیلی جز نگاه سیاسی و انتخاباتی پشت پرده این رجوع عجولانه به طرح سه فوریتی بود؟

رهبر انقلاب قاطعانه تصمیم سران قوا حمایت کردند

نسبت دادن این تصمیم بزرگ به دولت، یک روز بیشتر دوام نداشت و صبح امروز رهبر انقلاب با حمایت از این طرح، اعلام کردند که تصمیم سهیمه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، تصمیم سران نظام بوده و با کار کارشناسی انجام شده است و از این طرح حمایت خواهند کرد.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در جلسه خارج فقه فرمودند: «در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته».

پس از سخنان رهبر انقلاب بود که نمایندگان مجلس از تصمیم خود عقب نشینی کردند و طرح‌ سه فوریتی نمایندگان برای توقف افزایش قیمت بنزین اعلام وصول نشد و از دستور کار مجلس خارج شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.