الصفدی که پنجشنبه شب برای تشکیل کابینه معرفی شد ، یک روز پس از آن موافقت خود را با نخست وزیری اعلام کرد اما شب گذشته درخواست کرد تا او به عنوان یکی از افرادی که برای تشکیل کابینه در نظر گرفته شده است، حذف شود. 

وی ابراز امیدواری کرد که سعد حریری بار دیگر مامور تشکیل کابینه شود. 

در این شرایط تلاش می شود با حریری در خصوص طرحی که قبلا مطرح شده بود مبنی بر اینکه تصدی چهار وزارت خانه دفاع ، کشور ، خارجه و اقتصاد با چهره های سیاسی باشد گفت و گو و تبادل نظر شود. 

روزنامه الجمهوریه امروز یکشنبه در این خصوص نوشت : جریان آزاد ملی اعلام کرد که پیشنهاد دولت متشکل از افراد متخصص تحت حمایت فراکسیون های پارلمانی و با حضور نمایندگانی از معترضان را مطرح کردیم که حزب الله و جنبش امل با این گزینه موافقت نکردند و در مقابل طرح تشکیل دولت تکنو - سیاسی نیز با مخالفت حریری رو به رو شد . در نتیجه پیشنهاد داده شد یک فرد مورد حمایت حریری برای تشکیل کابینه معرفی شود و در دولت آینده نیز از هر گروه نمایندگانی که خود می خواهند متخصص و چهره های سیاسی حضور داشته باشند و بر این گزینه توافق حاصل شد و سپس چند اسم برای کسی که مامور تشکیل کابینه خواهد شد مطرح گردید که در این خصوص با الصفدی توافق شد . 

به نوشته این روزنامه حریری برای تاکید بر حمایت از الصفدی گفت وی از حمایت مفتی لبنان و سه نخست وزیر سابق برخوردار است اما الصفدی بر عکس شاهد بود از سوی طرف هایی که حریری گفته است حمایت نمی شود در نتیجه تصمیم گرفت انصراف دهد.

این در حالی است که فواد سنیوره، نجیب میقاتی و تمام سلام سه نخست وزیرر سابق لبنان بازگشت حریری به نخست وزیری را خواستار شده بودند.

حریری در سیزدهمین روز از تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها با اعلام اینکه به بن بست رسیده است از نخست وزیری استعفا داد . وی یک روز پس از آن از آمادگی برای نخست وزیری مجدد خبر داد مشروط بر آنکه دولت فن سالار تشکیل شود. 

در پی آن دیدارها و گفت  گوهای فشرده ای بین معاون سیاسی نبیه برای ریس پارلمان لبنان و معاون سیاسی حزب الله صورت رفت تا وی را به تشکیل دولت تکنو - سیاسی متقاعد کنند اما وی همچنان بر لزوم تشکیل دولت فن سالار تاکید و اعلام کرد برای بازگشت به نخست وزیری اصراری ندارد.

اکنون با انصراف الصفدی این سوال مطرح است که آیا حریری بار دیگر نخست وزیر خواهد شد ؟ در این صورت شکل دولت آینده چگونه خواهد بود. ؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.