الجملی دیروز از سوی «قیس سعید» رئیس جمهوری، به طور رسمی مامور تشکیل کابینه جدید تونس شد.

نخست وزیر ۶۰ ساله تونس حائز بیشترین شمار کرسی‌های پارلمان این کشور در انتخابات اخیر شده است.

راشد الغنوشی رئیس پارلمان و رهبر جنبش النهضه، الجملی را به عنوان نامزد این حزب برای تصدی پست نخست وزیری، به رئیس جمهوری تونس معرفی کرد.

نخست وزیر جدید تونس سال ۱۹۵۹ در استان قیروان در مرکز تونس متولد شد. او در رشته توسعه کشاورزی تحصیل کرده و دارای مقالات و پژوهش هایی تطبیقی فراوانی در این حوزه است.

الجملی به مدت ۱۴ سال در ارگان های مختلف وزارت کشاورزی تونس مشغول به کار بوده است.

وی در سال ۲۰۰۱  مدیر بخش تحقیقات شرکت غلات، دومین شرکت بزرگ ملی تونس در خصوص تولید و توزیع غلات در این کشور بود.

الجملی در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در در دولت های حمادی الجبالی و علی العریض دستیار وزیر کشاورزی در تونس بود.

نخست وزیر تونس در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره درباره پذیرش و همکاری با همه جریان های سیاسی و حزبی گفت: من بدون استثناء با همه احزاب همکاری می کنم؛ به ویژه آنهایی که مایلند در تدوین برنامه ها و اصلاحات برای نجات تونس از شرایط دشوار کنونی مشارکت کنند. با همه احزاب و سازمان ها و نهادهای ملی برای شنیدن پیشنهادات و نظراتشان تماس خواهم گرفت و همچنین آنها را در جریان چشم انداز مسیر دولت و برنامه های آن قرار  خواهم داد. 

وی گفت: حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور با مشکلات بزرگی روبه رو است؛ اما تصمیم من این است که دولتی مقتدر و توانمند برای عبور از این مشکلات تشکیل دهم. در این باره هم با همه احزاب سیاسی، نهادهای ملی و ارگان های مدنی مشورت می کنم تا بتوانیم یک برنامه اقتصادی و اجتماعی مناسبی تدوین کنیم که انتظارات مردم تونس را برآورده کند.

الجملی در پاسخ به اینکه برخی وی را وابسته به جنبش النهضه می دانند، گفت: من مستقل هستم. نه فقط از جنبش النهضه بلکه از همه احزاب سیاسی مستقل عمل می کنم. نزدیکان من این موضوع را می دانند. تنها هدف اساسی من  خدمت به تونس و همکاری با همه احزاب و نهادها برای ایجاد راه حل و برنامه مشترک جهت برون رفت از اوضاع کنونی است.

 انتخابات پارلمانی تونس در ۶ اکتبر (۱۴مهرماه) برگزار شد که از مجموع بیش از هفت میلیون واجد شرایط، ۲ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۶۲۸ نفر به پای صندوق‌های رأی رفتند.بر اساس اعلام رسمی نتایج انتخابات پارلمانی تونس در ۱۸ مهرماه جاری، جنبش اسلامگرای النهضه ۵۲ کرسی و حزب قلب تونس به ریاست "نبیل القروی" ۳۸ کرسی به دست آوردند.

این انتخابات، دومین انتخابات پارلمانی تونس از زمان تصویب قانون اساسی جدید در سال ۲۰۱۴ و سومین انتخابات پارلمانی پس از خلع دولت "زین العابدین بن علی" دیکتاتور پیشین و انقلاب سال ۲۰۱۱ میلادی در این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.