اعتراضات پراکنده در برخی نقاط ایران به افزایش قیمت بنزین، کافی بود تا رسانه‌های سعودی سراسیمه و بالاخص در شبکه‌های اجتماعی، حجم زیادی از توان خود را بر این موضوع متمرکز کرده و تلاش کنند اعتراضات را در مسیر دلخواه خویش جلوه دهند.

حجم وسیعی از رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و صفحات مجازی وابسته به جریان سعودی در منطقه، از جمله العربیة، الحدث، الشرق‌الاوسط، ایندپندنت عربی، ایران‌اینترنشنال، اسکای‌نیوز عربی تا وبسایت‌های داخلی وابسته به آل‌سعود از جمله الریاض، ایلاف، المدینة، سبق، مکة و ...، صفحات اول خود را به اعتراضات پراکنده در برخی شهرهای ایران به افزایش نرخ بنزین اختصاص داده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه این رسانه‌ها در بسیاری مواقع، منبع خبری خود را فردی ناشناس که در گفت‌وگویی تلفنی، از ماوقع به آنها خبر داده ذکر کرده‌اند.

تلاش برای «سیاسی» جلوه‌دادن اعتراضات به افزایش نرخ سوخت و برجسته‌سازی شعارهای ساختارشکنانه، جهت‌دهی اصلی این رسانه‌هاست.

برای نمونه، روزنامه سعودی المدینة در چاپ امروز خود نوشته است: «به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی ایران با گلوله‌های جنگی و استفاده بیش از حد از زور، تلاش کردند تا تظاهرات را سرکوب کنند اما شکست خوردند و جوانان ایرانی در خیابان‌ها ماندند و علیه گرانی بنزین و علیه حکومت شعار دادند.»

 

 

العربیه، از دیشب، اقدام به پوشش لحظه‌ای خبرهای جهت‌دار حتی از شهرهایی که اعتراضی از آن گزارش نشده، کرده است

رسانه‌های فارسی‌زبان سعودی

دولت سعودی در سال‌های گذشته تلاش کرده تا تعداد رسانه‌های فارسی‌زبان خود را افزایش دهد.  ۶ رسانه وابسته به آل‌سعود، بخش‌ فارسی خود را نیز راه انداخته‌اند. بخش فارسی شبکه العربیة، ایندپندنت عربی، الشرق‌الاوسط عربی، بخش فارسی خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، بخش فارسی شبکه الاخباریة و فعال‌تر از همه رسانه‌های سعودی در این روزها یعنی ایران‌اینترنشنال فارسی، فعالیت خود را بر روی ایران متمرکز کرده‌اند.

این رسانه‌ها با بودجه‌های هنگفت به‌عنوان خوراک‌دهنده اصلی بخش‌های عرب‌زبان فعالیت می‌کنند. همچنین انتشار لحظه‌ به لحظه ویدئوهای ساختگی، آرشیوی و بعضاً واقعی از شهرهای مختلف و در اسرع وقت، نشان از حضور عوامل این شبکه‌ها و وجود ارتباطاتی در داخل ایران دارد.

با نگاهی به نوع پوشش و جوسازی این رسانه‌ها، می‌توان به‌روشنی متوجه شد که دغدغه این موج‌سواری، نه مشکلات معیشتی مردم یا حتی افزایش قیمت بنزین، بلکه گرفتن ماهی از آب گل‌آلود است.

این خط رسانه‌ای جریان سعودی در منطقه، در ماه‌های گذشته در عراق و لبنان به‌خوبی مشهود بود. شایعه‌پراکنی، کشته‌سازی، تلاش برای جهت‌دهی به شعارها علیه حاکمیت و در ادامه، استفاده وسیع از ترول‌ و ربات‌های مجازی دستور کار این رسانه‌ها بود تا جایی که دولت عراق را مجبور به بستن دفتر العربیة در بغداد کرد.

معترضان لبنانی نیز بعضاً با ورود به پخش زنده شبکه العربیة، علیه سیاست‌های رسانه‌ای دولت سعودی دو تلاش برای مصادره به مطلوب اعتراضات و خط‌دهی علیه جریان مقاومت، اعتراض کرده و شعار «العبریة العبریة» (رسانه صهیونیستی سر دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.