کیومرث حاجی زاده افزود: بر این اساس مدارس شهرستان های شوش، اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر فردا شنبه در ۲ نوبت صبح و عصر تعطیل خواهد بود.

وی اظهار داشت:‌ این تصمیم با هماهنگی استاندار خوزستان و در راستای حفظ سلامت دانش آموزان اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: اداره ها، بانک ها و مراکز دانشگاهی خوزستان در روز شنبه تعطیل نیست و کارمندان و دانشجویان باید در محل کار و تحصیل حاضر شوند.

بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان شاخص هوای اهواز در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ روز جمعه ۲۰۷ و در وضعیت «بسیار ناسالم» قرار گرفته است.

همچنین شاخص کیفی هوای اندیمشک ۱۱، هندیجان ۱۵۷، حمیدیه ۱۵۸، ماهشهر ۱۶۳، شوشتر ۱۶۹ و شادگان ۱۷۸ و این شهرها در وضعیت ناسالم قرار گرفتند و کیفیت هوای گتوند با شاخص ۱۱۰، دزفول ۱۳۳، شوش ۱۴۷ و آبادان ۱۴۷ در وضعیت ناسالم‌ برای گروه‌های حساس قرار داشت.

پدیده اینورژن یا وارونگی هوا از اوایل هفته بر شهرهای صنعتی خوزستان به ویژه اهواز حاکم شده و ارتفاع این پدیده روز چهارشنبه در اهواز ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر گزارش شده که در همین مدت هوای ۶ تا ۱۱ شهر خوزستان آلوده اعلام شده که امروز بیشترین آلودگی گزارش شده است.

«وارونگی دما» یا «اینورژن» زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد و درچنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می‌شود و به جای آنکه با افزایش ارتفاع، دما کاهش یابد تا چند صد متر از سطح زمین دما افزایش می یابد که نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی رود.

بر اساس طرح جامع آلودگی هوای اهواز، صنایع به ویژه صنایع نفتی بیشترین میزان آلایندگی را دارند و مشعل‌های نفتی در شرق و غرب اهواز همچنان تولید آلودگی می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.