به گزارش آتلانتیکو دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در چند ماه اخیر بارها اعلام کرده است که جنگ با ایران را نمی خواهد. پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز توسط نیروهای ایران در بهار گذشته، دونالد ترامپ حتی از لغو اقدام تلافی جویانه آمریکا خبر داد و این بزرگواری در لحظه آخر را برای ممانعت از کشته شدن ۱۵۰ نفر برجسته کرد!.

با این حال اواخر ماه اکتبر رئیس جمهور آمریکا که به دمدمی مزاجی معروف است، از قاطعیت خود برای خروج نیروهای آمریکایی از جنگ های بی پایان در سراسر جهان خبر داد اما باز هم گفت که درباره ایران همه گزینه های احتمالی را روی میز قرار داده است. در واقع باید گفت که همین خصلت وی، او را در خاورمیانه گرفتار کرده است.

این تغییر مواضع به هیچ وجه شگفت آور نیست. در حالی که چند ماه به آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری مانده است، دونالد ترامپ با روند استیضاح رو به روست که موقعیت نامطلوب برای یک رئیس جمهور محسوب می شود. ترامپ در پی تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و حتی به خطر انداختن آنها و خیانت به متحدان کرد در زمان عملیات ترکیه در شمال سوریه، به شدت با عدم محبوبیت رو به رو شد. کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش هم نتوانست وجهه وی را ترمیم کند. به علاوه بعد از خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس، دونالد ترامپ نه تنها با خطر از دست دادن بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا رو به رو است بلکه می بیند یک رای دهنده جوان که این تصمیم را تایید نمی کند، حتی ترجیح می دهد که در زمان دیگری به غیر از سال ۲۰۲۰ رای دهد.

در ادامه این مطلب امده است، گرچه آمار اقتصادی در دوران ریاست جمهوری ترامپ کاملا مساعد است اما دولت وی  ضعف های زیادی نیز دارد. .گرچه نرخ بیکاری در آمریکا کاهش یافته است اما میزان نابرابری همچنان رو به رشد است.

۱۰ درصد خانوارهای ثروتمند از ۱۰ سال پیش ۷۰ درصد ثروت را در اختیار دارند که در مقایسه با ۲۰ سال پیش هشت واحد بیشتر است. ۵۰ درصد افراد غیرثروتمند نیز در حال حاضر تنها ۱.۳ درصد ثروت را در اختیار دارند.

در عرصه بین المللی، سیاست خارجی دونالد ترامپ به طور کامل شکست خورده محسوب می شود. چه در کره شمالی چه در فلسطین هیچ روند خروج از بحرانی به چشم نمی خورد. رها کردن تدریجی سوریه به طور فزاینده ای منافع آمریکا در خاورمیانه را تضعیف کرده است و حتی به نظر نمی رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.