«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در حالی عازم کره جنوبی شده است که باید سئول را متعاقد به عدم خروج از توافق تبادل اطلاعات نظامی با ژاپن کند.

به نوشته روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، مقامات دولتی و سران ارتش آمریکا معتقدند، لغو این توافق سرعت تأثیرگذاری چین بر اقیانوسیه و فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را افزایش می‌دهد.

اسپر پیش از سفر به سئول گفت: «پیام من روشن خواهد بود. توافق [تبادل اطلاعات نظامی] باید حفظ شود».

وی افزود: «بیایید به عنوان چند متحد درخصوص برخورد با رفتارهای بد کره شمالی همکاری کرده و سپس در درازمدت به چینی‌ها بپردازیم».

اسپر مدعی شد: «تنها کسانی که از این جدال سود می‌برند کره شمالی و چین هستند و به‌ همین دلیل باید از آن عبور کنیم و به نقطه همکاری به‌عنوان شریک و متحد بازگردیم».

کره جنوبی اعلام کرده است به‌خاطر محدودیت‌های اعمال شده از سوی ژاپن بر صادرات مواد و تجهیزات تکنولوژیک به سئول، قصد دارد از این توافق نظامی خارج شود.

اعمال محدودیت‌های صادراتی ژاپن علیه کره جنوبی پس از آن صورت گرفت که سئول به‌خاطر سو‌ءاستفاده از مردم این کشور در کمپ‌های کار اجباری در زمان جنگ جهانی دوم،  خواهان پرداخت غرامت از سوی توکیو  شده بود.

«کیم این چول» سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در این باره گفته است: «اگر ژاپن از موضع غیرقابل توجیه خود در اعمال محدودیت صادراتی کوتاه نیاید، مشتاق به درنظر گرفتن تصمیمی در خصوص خاتمه دادن به توافق نظامی با این کشور خواهیم بود».

از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر خواستار افزایش سهم  بودجه کره جنوبی برای حضور نظامیان آمریکایی در این کشور شده بود که در نهایت سئول مجبور شد، ۹۲۴ میلیون دلار، ۸ درصد بیشتر از سال گذشته، تحت آنچه «توافق اقدامات ویژه» نامیده می‌شود پرداخت کند.

اکنون ترامپ از کره‌ جنوبی پول بیشتری درخواست کرده است. واشنگتن با ادعای این‌که سواری مجانی نمی‌دهد، خواهان پنج برابر شدن سهم بودجه کره‌جنوبی در تأمین امنیت شبه‌جزیره کره شده است. این موضوع نیز از دیگر اهداف احتمالی اسپر به سئول خواهد بود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «مارک رایلی» فرمانده کل ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه پس از دیدار با مقامات نظامی کره‌ جنوبی، تعهد به بازدارنگی کامل در مقابل خطرات علیه این کشور را وعده داد و گفت آمریکا آماده پاسخ دادن به هرگونه حمله در شبه‌جزیره کره با استفاده از تمام قابلیت‌های نظامی ارتش خود خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.