"تیمور خودژایف" فرمانده این پایگاه در منطقه تحت کنترل آمریکایی ها می افزاید: این پایگاه مخصوص استقرار بالگردهای رزمی و تجسس ارتش روسیه است تا بتوانند در پروازهای مداوم امنیت منطقه را برای نیروهای رزمی مستقر در منطقه تا مرز ترکیه و نیز برای شهروندان سوری تامین کند.

وی این پایگاه را دارای سیستتم های دفاع هوایی و اتاق های کنترل پروازی دقیق و نیز تسهیلات قبل از پرواز آموزشی و تجهیزات پزشکی توصیف کرد و گفت که ارتش روسیه در عین حال پلیس نظامی، تجهیزات خاص، خودرو ها و تانگرهای سوخت رسانی را در این پایگاه مستقر کرده تا وزارت دفاع در مواقع ضروری به راحتی بتواند عملیات آفندی و پدافندی لازم را در منطقه انجام دهد.

خودژایف همچنین ادامه داد: قرار است یک قرارگاه جدید به نام "دفتر فرماندهی هوایی" در منطقه شروع به کار کند تا علاوه بر اینکه محدوده پوشش گشت‌های هوایی بالگردها را گسترش دهد،  مسئولیت تضمین انجام پروازهای پی در پی، امنیت بالگردها و حفاظت از پدافند منطقه را نیز به عهده بگیرد.

شبکه تلویزیونی "زِوزدا نیوز" وزارت دفاع روسیه امروز از استقرار اولین گروه از بالگردهای روسی در پایگاه قامشلی خبر داد و اعلام کرد که ارتش روسیه برای حفاظت از سه بالگردی که فعلا در این پایگاه فرود آمده‌اند، سامانه‌های "پانتسیر" (معروف به سام -۲۲)‌ مستقر کرده است.

گفته می‌شود این بالگردها از پایگاه هوایی "حمیمیم" در شهر لاذقیه واقع در غرب سوریه به پایگاه جدید در قامشلی منتقل شده‌اند تا در آرام نگاه‌داشتن اوضاع شمال شرق سوریه و مشارکت در گشت‌های مشترک نظامی با ترکیه همکاری کند.

براساس این گزارش، این پایگاه در واقع در منطقه‌ای احداث شده که پیشتر پایگاه نظامیان آمریکایی در آن قرار داشت و بعد از آغاز عملیات نظامی ترکیه،  تخلیه و بر اثر بمباران تخریب شده بود.

ارتش روسیه پیش از پایگاه جدید در قامشلی، دو تاسیسات مستقل در سوریه داشت - پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم (لاذقیه) - که با این حساب تعداد پایگاه‌های روسیه در سوریه به سه تاسیسات می‌رسد. نظامیان روسیه همچنین در دو پایگاه تیاس (ملقب به تی۴) و شعیرات حضور دارند.

کشور سوریه از سال ۲۰۱۱ بعد از حمایت غربی‌ها از عده‌ای معارض، آشوب‌طلب و تروریست برای اعتراض به دولت دمشق به بهانه‌های واهی و سپس تحریک و تسلیح قبائل مخالف اسد و همچنین ظهور گروه تروریستی داعش، درگیر جنگ خانمان‌سوزی شده بود که طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار کشته و بیش از ۱۲ میلیون آواره برجای گذاشته است.

ارتش روسیه نیز از سال ۲۰۱۵ به درخواست رسمی دولت سوریه برای کمک به مقابله با تروریست‌ها وارد بحران این کشور شد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.