جورج کنت روز چهارشنبه در نخستین نشست علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ که به عنوان یکی از شاهدان حضور یافته بود، با اشاره به خدمت ۲۷ ساله و همراهی با پنج رئیس جمهوری افزود: اصول عمومی خدمت ما دستیابی به منافع ملی پایدار ما و جایگاه منافع امنیت بین المللی اوکراین بود.

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته، ما بر تلاش‌های خود در سراسر اقیانوس اطلس متمرکز شده‌ایم تا از هدف اوکراین در حمایت از اهداف خود برای آزادی حمایت کنیم. تولد دوباره کشوری عاری از تسلط روسیه و میراث نهادهای شوروی و رفتارهای پس از شوروی.

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپای شرقی اضافه کرد: همانطور که ماه گذشته در نشست غیرعلنی اعلام کردم ، شما به هیچ وجه در عرصه عمومی فعالیت‌های دیپلماسی بین المللی برای دستیابی به منافع اصولی ایالات متحده قدم نمی گذارید، بدون اینکه انتظار عقب راندن نیرومندی از جمله حملات شخصی داشته باشید.

کنت تاکید کرد: چنین حملاتی از طرف روس‌ها ، نزدیکان آنها و اوکراینی‌های فاسد صورت گرفت. این به من می گوید که تلاش‌های ما به آنها ضربه زده است. با این وجود، تماشای برخی آمریکایی‌ها ، از جمله کسانی که خود را با اوکراینی های فاسد هماهنگ کرده‌اند و به دنبال برنامه‌های خصوصی هستند، در حمله به خدمتگزارانی که خود را برای پیشبرد منافع ایالات متحده در اوکراین وقف کرده‌اند، غیر منتظره و تاسف آور بود.

وی با بیان اینکه آن حملات باعث تضعیف ایالات متحده و منافع ملی اوکراین شد، اظهار کرد: به روابط دو جانبه حیاتی ما آسیب زد چرا که ایالات متحد منافع ملی کاملاً روشنی در اوکراین دارد. موفقیت اوکراین بسیار به نفع منافع ملی ما است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: کنگره طی ۵ سال گذشته در آموزش و کمک به تجهیزات امنیتی به اوکراین بیش از ۱.۵ میلیارد دلار اختصاص داده است. این بودجه، قدرت و توانایی اوکراین را برای مقابله با تجاوز روسیه افزایش می دهد. اوکراین در مسیر تبدیل شدن به یک شریک کامل امن برای آمریکا در ناتو قرار دارد. هم ناتو و هم آمریکا در حال توسعه آموزش‎های اوکراینی‌ها هستند.

کنت با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اوکراین در سال ۲۰۱۹، گفت: در این انتخابات زلنسکی ۴۱ ساله رئیس جمهوری شد و متوسط سن اعضای کابینه آن هم ۳۹ سال است که این عدد برای پارلمان حدود ۴۱ سال است.

وی در ادامه اظهارات خود به موضوع حضور هانتر بایدن در هیات مدیره شرکت انرژی و گاز بریسما اشاره کرد و افزود: حضور فرزند معاون اول رئیس جمهوری در هیات مدیره یک شرکت خارجی همراه نگران کننده بود اما شاهد هیچ تلاشی از سوی مقامات آمریکا برای محافظت آنها از تحقیق و بررسی نبودم.

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ متوجه شدم که رودی جولیانی و دیگرانی که با او مرتبط بودند، کارزاری را برای لکه‌دار کردن سفیر آمریکا در اوکراین و برخی دیگر از کارکنان آنجا آغاز کردند. طرف آتش‌افروز اوکراینی در این تلاش کسانی بودند که در هدف تعقیب قضایی به دلیل فساد قرار داشتند.

کنت تصریح کرد: آنها اطلاعات نادرستی را به منظور انتقام گیری از کسانی منتشر کردند که رفتارهای نادرستشان را پیگیری می کردند. در بهار و تابستان امسال، پیش از آنکه این مساله افشا شود، هشدار دادم. آنها به برکناری سفیر شدند و تلاش‌های ایالات متحده را برای برقراری ارتباط با دولت جدید اوکراین مختل کردند.

وی تاکید کرد: در میانه ماه اوت، روشن شد که تلاش‌های جولیانی برای تحقیقات با انگیزه سیاسی، بر روابط آمریکا و اوکراین اثرگذار است. آن برای اعطای وام مستقل ما به اوکراین شرط‌هایی وضع می‌کرد.

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپای شرقی با بیان اینکه اسناد پاسخ‌هایی که ارائه می‌دهد از سوی وزارت خارجه در ۲۷ سپتامبر جمع آوری شده و دیگر به آنها دسترسی ندارد، گفت: من درباره موضوعاتی که ممکن است به مسایل محرمانه مرتبط شود نمی توانم پاسخگو باشم. در عین حال که وزارت خارجه از اعطای دسترسی من به اسناد، امتناع ورزید.

کنت افزود: به توصیه مشاورانم به سوالاتی که به حوزه کاری جامعه اطلاعاتی مرتبط شود هم نمی توانم پاسخ دهم.

مجلس نمایندگان آمریکا که با تصویب قطعنامه‌ای خواستار علنی شدن تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ با دو موضوع سوء استفاده از قدرت و ممانعت از اجرای عدالت شده بود، روز چهارشنبه شاهد برگزاری نخستین نشست این تحقیقات با حضور جورج کنت معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا و ویلیام تیلور سرپرست سفارت آمریکا در کی‌اف بود.

این نشست در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد. دموکرات‌ها معتقدند دونالد ترامپ از طریق رودی جولیانی وکیل شخصی خود و همچنین در تماس تلفنی که با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین داشته است، به دنبال سوء استفاده از قدرت و مشروط کردن اعطای کمک‌های مصوب کنگره به اوکراین به ازای انجام تحقیقات درباره فعالیت های اقتصادی "هانتر بایدن" فرزند "جو بایدن" که یکی از رقبای احتمالی جدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ محسوب می شود، بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.