هر دلار آمریکا امروز در اولین ساعات روز، در صرافی های مجاز به قیمت ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. این افزایش ۵۰ تومانی پس از آن رخ داد که نشانه هایی از تلاش دلالان و فعالان بازار برای بالا بردن قیمت ها مشاهده می شد.

 برخی صرافان در این خصوص می‌گویند قبلا به محض آشکار شدن نشانه های افزایش قیمت برخی دست به معامله صوری می‌زدند، خودشان به خودشان دلار و یورو می فروختند و خودشان از خودشان می خریدند، در این معاملات نیز هر بار صد تومان روی قیمت می گذاشتند تا بالاخره قیمت را بالا بکشند، در حالی که همه خریداران و فروشندگان حلقه های یک زنجیر بودند اما حالا تلاش آنها برای سفته بازی ناکام می ماند چرا که خرید و فروش با کارت ملی است. البته اطلاعات خریداران مکرر ارز نیز به سازمان امور مالیاتی می رود در نتیجه دلالان از ترس گیر افتادن در تور مالیات نمی توانند از این شگرد قدیمی بهره ببرند.

 بررسی ها نشان می دهد دیروز نیز قیمت ها در بازار ارز افزایشی تا محدوده ۱۱ هزار و ۵۱۰ تومان را تجربه کرد اما بار دیگر از این محدوده عقب نشست و تا ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان نیز پایین آمد. برخی فعالان بازار معتقدند تکرار این اتفاق برای دومین روز پیاپی نشان می دهد بازار تا حدی مستعد افزایش قیمت است اما طبیعتا احاطه سیاستگذار کمی قدرت مانور را محدود کرده است.

چرا روند افزایشی است؟

 برخی معتقدند برداشته شدن گام چهارم عامل افزایش قیمت هاست و برخی دیگر انتشار اخباری در خصوص تعیین نرخ رسمی هشت هزار تومان برای دلار در سال آینده را عامل می دانند اما نکته ای که از سوی فعالان بازار مورد تاکید قرار گرفت این است که در موارد پیشین، این دو عامل تاثیر فزاینده شدیدی بر بازار می گذاشت.

 مشتری دارید؟

 بسیاری از صرافان در پاسخ به این سئوال که آیا این روزها مشتری برای خرید ارز دارید یا خیر می گویند؟ خرید و فروش حداقل چهار ماهی است در کف قرار دارد، حالا هم وضعیت تغییر نکرده است، البته به محض اینکه قیمت کمی بالا می رود مراجعات به صرافی ها افزایش می یابد اما این مراجعات اتفاقا برای خرید نیست بلکه برای فروش است.

 یکی از فعالان بازار در این خصوص به خبرنگار ما گفت: امروزه همه دنبال این هستند که پول نقد در دستشان باشد، حالا هم خریداران خودرو، هم خریداران طلا و هم خریداران سکه به محض بالا برفتن قیمت وارد بازار می شوند تا ببیند اوضاع برای فروش خوب است، این اتفاق سبب می شود به محض آغاز خرید و فروش قیمت‌ها پایین بیاید و سرمایه‌گذاران ضرر کرده نیز دوباره دست نگه دارند اما بی تردید ادامه این ثبات بالاخره سرمایه گذاران را به این نتیجه می رساند که خروج از این بازار، امروز بهتر از فرداست چرا که با تئجه به روند رو به کاهش نرخ تورم، ماندن در این بازار چندان به سود سرمایه گذاران نیست . افق پیش روی این بازار جذاب نخواهد بود. برخی دیگر از صرافان نیز در پاسخ به این سئوال که خرید به سود است یا فروش گفتند خرید اولویت نیست اما بین دو گزینه ماندن در بازار و نگهداری دلار خریداری شده و فروش آن ، بهتر است خروج از  بازار در دستور کار باشد چرا که یان بازار دیگر سودهای آنچنانی نخواهد داد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.